close
تبلیغات در اینترنت

يك شيوه عملی برای محاسبه اعمال چيست؟


درباره سايت درباره سايت
مذهبی-دینی
سلام امیرحسین مدنی هست با این وبلاگ در خدمت شما امیدوارم که شما از این وبلاگ استفاده نمایید لطفا نظر فراموش نشود

موضوعات موضوعات

خداوند

اسامی و صفات خداوند

اثبات عقلی خداوند

گفتگو با خدا

توبه

توبه ی نصوح

متفرقه توبه

قرآن

دانستنیهای قرآنی

اعجاز قران

قرائت تجویدی قرآن

نرم افزار قرآنی

ترتیل پرهیزکار

ترتیل عبدالباسط

ترتیل استاد منشاوی

تفسیرقران

ترتیل الشیخ مشاری بن راشد العفاسی

تربیت قرآنی

گناه

آثار گناه

گناهان کبیره

گناهان صغیزه

راه های دوری از گناه

اثار گناه از دیدگاه قرآن

متفرقه گناه

نماز

فلسفه ی نماز

اسرار نماز

آثار ترک نماز

آثار جسمی نماز

آثار روحی نماز

حقوق

حق النفس

حق الناس

حق الله

حجاب

فلسفه حجاب

حجاب در اسلام

حجاب در ادیان دیگر

آثار بد حجابی

حجاب در قرآن

حجاب از دیدگاه معصومین

حجاب از نگاه امام خمینی (ره)

متفرقه حجاب

شیطان

حیله شیطان

راه های مقابله با شیطان

خلقت شیطان

سخنرانی

سخنرانی استاد ماندگاری

سخنرانی استاد عالی

سخنرانی استاد فرحزاد

سخنرانی استاد کافی

سخنرانی استاد دهنوی

سخنرانی استاد دانشمند

سخنرانی استاد پناهیان

حاج مجتهدی تهرانی

سخنرانی استاد صدیقی

سخنرانی استاد پور ارغدی

سخنرانی استاد رفیعی

استاد رائفی پور

استاد فاطمی نیا

حجت الاسلام علی اکبری

سخنرانی استاد هاشمی نژاد

سخنرانی استاد مطهری

سخنرانی آیت الله وحید خراسانی

احکام

احکام نماز

احکام وضو

احکام غسل

احکام حج

احکام خمس

احکام امربه معروف ونهی از منکر

مداحی

کریمی

سیب سرخی

حاج محمد رضا طاهری

جوادی مقدم

امام زمان (ع)

معجزات امام زمان

رجعت

غیبت صغری وکبری

علائم ظهور

متفرقه امام زمان(ع)

پرسش وپاسخ مهدوی

سیره ی رفتار امام زمان(عج)

وظایف منتظران ظهور

عمومی

حکایت پند آموز

خواندنی وشنیدنی

چیستان

جملات بزرگان

پاسخ به شبهات

موبایل مذهبی

نرم افزار موبایل

تم موبایل

فیلم مذهبی

مستند مذهبی

سریال مذهبی

پیامبر اکرم(ص)

زندگینامه پیامبر اکرم (ص)

فضائل پیامبر اکرم(ص)

احادیث پیامبر اکرم (ص)

امام علی (ع)

زندگینامه حضرت علی

فضائل امام علی (ع)

خلقت

خلقت جهان

خلقت جهان در قرآن کریم

امام خمینی

کرامات امام خمینی

مراجع تقلید

آیت الله العظمی خامنه ای

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

آیت الله العظمی سیستانی

آیت الله العظمی نوری همدانی

آیت الله وحید خراسانی

اصول دین

معاد

توحید

نبوت

امامت

عدل

رمضان

اعمال رمضان

فضیلت ماه مبارک رمضان

عاشورا

فلسفه قیام عاشورا

اهداف قیام عاشورا

پاسخ به شبهات عاشورا

اعمال عاشورا


آرشيو آرشيو

دی 1394

تير 1393

فروردين 1393

اسفند 1392

دی 1392

آذر 1392

آبان 1392

مهر 1392

شهريور 1392

مرداد 1392

تير 1392

خرداد 1392

ارديبهشت 1392

فروردين 1392

اسفند 1391


بنر ما ودوستان بنر ما ودوستان


نويسندگان نويسندگان

امیرحسین مدنی (647)

mazhabi-dini (0)


جستجوگر پيشرفته سايت




?
آخرين ارسال هاي انجمن
آخرين ارسال هاي انجمن


يك شيوه عملی برای محاسبه اعمال چيست؟


يك شيوه عملی برای محاسبه اعمال چيست؟


بر هر كسی كه قصد تقرب به خدای متعال را دارد لازم است , مشارطه , مراقبه و محاسبه داشته باشد.

مشارطه یعنی : از اول روز با خود شرط كنید كه مرتكب گناه نشده و بر خلاف گفته خالق مهربان عمل نكنید ; به فرمایش حضرت امام خمینی (ره) تو عازم شو و شرط كن و تجربه نما ببین چقدر سهل است .
پس از مشارطه باید در طول روز مراقب شرطی كه كرده اید باشید و بدانید كه عالم محضر حضرت حق است و او مراقب اعمال ماست و این توجه را تا شب ادامه دهید. این همان معنای مراقبه است.
در هنگام شب به محاسبه اعمال روزانه بپردازید و از نفس خود حساب بكشید. هر عمل نیكی كه انجام گرفته از خداوند تعالی ببینید و شاكر او باشید و هر معصیت یا كوتاهی كه شده عذر خواه درگاه الهی بوده و تصمیم بگیرید فردا جبران كنید.
علامه طباطبائی (ره) به یكی از شاگردانشان كه در ابتدای سیر وسلوك بودند شبیه به این توصیه را نمودند.


توضیح بیشتر:
مراحل مرابطه با نفس در مسیر خود سازی و تهذیب نفس عبارت است از: 1- مشارطه نخستین گامى كه علماى بزرگ اخلاق بعد از توبه ذكر كرده اند، همان [مشارطه] است، و منظور از آن شرط كردن با نفس خویش است با تذكّرات و یاد آورى هایى كه همه روز تكرار شود، و بهترین وقت آن را بعد از فراغت از نماز صبح و نورانیّت به انوار این عبادت بزرگ الهى دانسته اند.
به این طریق،كه نفس خویش را مخاطب قرار دهد و به او یاد آور شود كه من جز سرمایه گرانبهاى عمر كالایى ندارم،و اگر از دست برود تمام هستیم از دست رفته، و با یاد آورى سوره شریفه [وَ الْعَصْرِ اِنَّ الاِْنْسانَ لَفى خُسْر] به نفس خویش بگوید: با از دست رفتن این سرمایه، من گرفتار خسران عظیم مى شوم، مگر این كه كالایى از آن گرانبهاتر به دست آورم، كالایى كه در همان سوره در ادامه آیات آمده است: [اِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الْصّالِحاتِ وَ تَواصَوا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبْرِ; مگر كسانى كه ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، و یكدیگر را به حق سفارش كرده و یكدیگر را به شكیبائى و استقامت توصیه نموده اند باید به خود بگوید: [فكر كن عمر تو پایان یافته، و از مشاهده حوادث بعد از مرگ و دیدن حقایق تلخ و ناگوارى كه با كنار رفتن حجابها آشكار مى شود سخت پشیمان شده اى و فریاد بر آورده اى [رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّى اَعْمَلُ صالِحاً فیما تَرَكْتُ; اى (فرشتگان) پـروردگار، شما را به خـدا مرا باز گردانید تا عمل صالـح انجام دهم در برابر كوتاهیهایى كه كردم] (سوره مؤمنون، آیه 100) باز فرض كن پاسخ منفى [كَلاّ] را از آنها نشنیدى و به در خواست تو عمل كردند و امروز به جهان بازگشته اى، بگو چه كارى براى جبران كوتاهیها و تقصیرات گذشته مى خواهى انجام دهى؟

سپس به نفس خویش در مورد اعضاء هفتگانه، یعنى چشم و گوش و زبان و دست و پا و شكم و فرج ( فرج اشاره به شهوت جنسى است) نیز سفارش كن و بگو اینها خدمتگزاران تو، و سر بر فرمان تو دارند، آیا مى دانى جهنّم هفت در دارد، و از هر درى گروه خاصّى از مردم وارد مى شوند؟
آیا مى دانى كه این درهاى هفتگانه احتمالاً براى كسانى است كه با این اعضاى هفتگانه عصیان كنند، بیا و با كنترل دقیق این اعضاء درهاى دوزخ را به روى خود ببند، و درهاى بهشت را به روى خود بگشا و نیز سفارش مراقبت از اعضاى خود را به نفس بنما، كه این نعمتهاى بزرگ الهى را در طریق معصیت او به كار نگیرد و این مواهب عظیم را تنها وسیله طاعت او قرار دهد.
در حدیثى از امام امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: [ مَنْ لَمْ یَتَعاهَدْ النَّقْصُ مِنْ نَفْسِهِ غَلَبَ عَلَیْهِ الْهَوى، وَ مَنْ كانَ فى نَقْص فَالْمَوْتُ خَیرٌ لَهُ; كسى كه بررسى نقصان نفس خویش نكند، هواى نفس بر او چیره مى شود; و كسى كه پیوسته در حال سقوط و نقصان است، مرگ براى او بهتر است] ( بحار الانوار، جلد 67، صفحه 64)

كوتاه سخن این كه: [مشارطه] از گامهاى مهمّى است كه براى تهذیب اخلاق برداشته مى شود; و بدون آن، ابرهاى تیره و تار غفلت و غرور، سایه تاریك و شوم خود را بر دل و جان آدمى مى افكند، و نجات او بسیار مشكل است.
2- مراقبه [مراقبه] از ماده [رَقَبَه] به معنى [گردن]، گرفته شده و از آنجا كه انسان به هنگام نظارت و مواظبت از چیزى گردن مى كشد، و اوضاع را زیر نظر مى گیرد، این واژه بر معنى نظارت و مواظبت و تحقیق و زیر نظر گرفتن چیزى، اطلاق شده است. این واژه در تعبیرات علماى اخلاق در مورد [مراقبت از خویشتن] به كار مى رود، و مرحله اى است بعد از [مشارطه] یعنى انسان بعد از عهد و پیمان با خویش براى طاعت فرمان الهى و پرهیز از گناه باید مراقب پاكى خویش باشد، چرا كه اگر غفلت كند، ممكن است تمام شرط و پیمانها به هم بریزد.

 البتّه پیش از آن كه انسان مراقب خویش باشد، فرشتگان الهى مراقب اعمال او هستند; قرآن مجید مى فرماید:: [وَ اِنَّ عَلَیْكُمْ لَحَافِظینَ ; بى شك حافظان و مراقبانى بر شما گمارده شده است (كه اعمال شما را به دقّت زیر نظر دارند)] (سوره انفطار، آیه 10) در اینجا منظور از [حافظین] همان حافظان و مراقبان اعمال است به قرینه آیات بعد كه مى فرماید: [یَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ; آنها مى دانند شما چه مى كنید.]( سوره انفطار، آیه 12) و در آیه 18 سوره ق مى فرماید: [مایَلْفِظُ مِنْ قَوْل اِلاّلَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ; انسان هیچ سخنى را تلفّظ نمى كند مگر این كه نزد آن فرشته اى مراقب و آماده براى انجام مأموریت است.]
و از آن بالاتر، خداوند عالم و قادر، همیشه و در همه جا مراقب اعمال ما است.

در آیه 1 سوره نساءمى خوانیم:[اِنَّ اللّهَ كانَ عَلَیْكُمْ رَقیباً;به یقین خداوند مراقب شماست] ولى سالكان راه خدا، و رهروان راه دوست كه پیوسته در طریق تقوا و تهذیب نفوس گام بر مى دارند، پیش از آن كه فرشتگان خداوند مراقب اعمال آنها باشند خودشان مراقب اعمالشان هستند.
و به تعبیر دیگر، این مراقبت از درون مى جوشد، نه از برون; و به همین دلیل، تأثیر آن، بسیار زیاد، و نقش آن فوق العاده مهم است. البتّه توجّه به [مراقبت از برون] سبب مى شود كه پایه هاى [مراقبت از درون] محكم گردد. در حقیقت انسان در این دنیا به كسى مى ماند كه داراى گوهرهاى گرانبهایى است و از یك بازار آشفته مى گذرد، و مى خواهد با آن بهترین متاعها را برى خود تهیّه كند در حالى كه اطرافش را دزدان و شیّادان گرفته اند، چنین كسى اگر لحظه اى از سرمایه نفیس خویش غافل گردد، آن را به غارت مى برند، و او مى ماند و یك عالم اندوه و افسوس.

دقیقاً همین گونه است، شیاطین جنّ و انس در این جهان انسان را احاطه كرده اند و هوا و هوسهاى درون او را به سوى خود مى خوانند، اگر خویش را به خدا نسپارد و مراقب اعمال خویش نباشد سرمایه ایمان و تقواى او به غارت مى رود و دست خالى از این جهان به سراى دیگر منتقل خواهد شد.
در آیات قرآن و روایات اسلامى اشارات فراوانى نسبت به این مرحله آمده است; از جمله:

1 ـ در آیه 14 سوره علق مى خوانیم: [اَلمْ یَعْلَمْ بِاَنَّ اللّهَ یَرى; آیا انسان نمى داند كه خدا او و اعمالش را مى بیند] كه هم اشاره به مراقبت پروردگار نسبت به اعمال انسان است، و هم این كه او باید مراقب خویش باشد.
بدیهى است كه توجّه به این حقیقت كه خداوند در همه جا و در هر حال و در هر زمان، ناظر و شاهد و مراقب اعمال ما است، روح مراقبت را در ما زنده مى كند، تا پیوسته مراقب اعمال خویش باشیم.

 2ـ در حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) آمده است كه فرمود: [یَنْبَغى اَنْ یَكُونَ الرَّجُلُ مُهَیْمِناً عَلى نَفْسِهِ، مُراقِباً قَلْبَهُ، حافِظاً لِسانَهُ; سزاوار است انسان بر خویشتن مسلّط و همیشه مراقب قلب خود و نگاهدار زبان خویش باشد]( غرر الحكم) 3 ـ در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) چنین نقل شده است: [مَنْ رَعْى قَلْبَهُ عَنِ الْغَفْلَةِ وَ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهْوَةِ وَ عَقْلَهُ عَنِ الْجَهْلِ، فَقَدْ دَخَلَ فى دیوانِ الْمُتَنَبِّهینَ، ثُمَّ مَنْ رَعى عَمَلَهُ عَنِ الْهَوى، وَ دینَهُ عَنِ البِدْعَةِ، وَ مالَهُ عَنِ الْحَرامِ فَهُوَ مِنْ جُمْلَةِ الصّالِحینَ; كسى كه مراقب قلبش در برابر غفلت، و نفسش در برابر شهوت، و عقلش در مقابل جهل باشد، نام او در دفتر بیداران و آگاهان ثبت مى شود، و آن كسى كه مراقب عملش از نفوذ هوا پرستى و دینش از نفوذ بدعت، و مالش از آلودگى به حرام بوده باشد در زمره صالحان است.]( بحارالانوار، جلد 67، صفحه 68)
آرى [مراقبت] از خویشتن یا پروردگار یا قیامت كه در این روایات آمده همه به یك معنى است; یعنى، مراقب اعمال و اخلاق خویش بودن، و نظارت دقیق بر آن داشتن، و همه روز و در همه حال و در هر جا به كارهایى كه از وى سر مى زند، توجّه كند.

كوتاه سخن این كه: رهروان راه حق و سالكان طریق الى اللّه باید بعد از [مشارطه]، یعنى عهد و پیمان بستن با خود و خداى خویش جهت اطاعت و بندگى حقّ و تهذیب نفس، بطور مداوم مراقب خود باشند كه این پیمان الهى شكسته نشود، و درست همانند طلبكارى كه از همپیمانانش مطالبه پرداخت دیون مى كند، از نفس خویش مطالبه وفاى به این عهد الهى را بنماید; بدیهى است هرگونه غفلت سبب عقب ماندگى و ضرر و زیان فاحش است، همان گونه كه اگر انسان در مطالبات مادّى اش كوتاهى كند، به آسانى سرمایه هاى خود را از دست مى دهد، بخصوص این كه در برابر افرادى فریبكار و فرصت طلب قرار گیرد.

3- محاسبه سومین گامى كه علماى اخلاق براى رهروان این راه ذكر كرده اند، محاسبه است; و منظور این است كه هر كس در پایان هر سال یا ماه و هفته و یا در پایان هر روز به محاسبه كارهاى خویشتن بپردازد، و عملكرد خود را در زمینه خوبیها و بدیها، اطاعت و عصیان، خدا پرستى و هوا پرستى دقیقاً مورد محاسبه قرار دهد، و درست مانند تاجر موشكاف و دقیقى كه همه روز یا هر هفته و هر ماه و هر سال به حسابرسى تجارتخانه خود مى پردازد و سود و زیان خویش را از دفاتر تجارى بیرون مى كشد و ترازنامه و بیلان تنظیم مى كند، به یك محاسبه الهى و معنوى دست زند و همین كار را در مورد اعمال و اخلاق خویش انجام دهد.

روشن است محاسبه چه در امر دین باشد یا دنیا یكى از دو فایده مهم را دارد: اگر صورتحساب، سود كلانى را نشان دهد، دلیل بر صحّت عمل و درستى راه و لزوم تعقیب آن است; و هر گاه زیان مهمّى را نشان دهد دلیل بر وجود بحران و خطر و احتمالاً افراد مغرض و دزد و خائن و یا خطا كار و ناآگاه در تجارتخانه اوست كه باید هر چه زودتر براى اصلاح آن وضع كوشید. قرآن مجید در آیات متعدّدى از حساب دقیق روز قیامت خبر داده است; از جمله، از زبان لقمان حكیم خطاب به فرزندش چنین نقل مى كند: [ یا بُنَىَّ اِنَّها اِنْ تَكُ مِثْقالَ حَبَّة مِنْ خَرْدَل فَتَكُنْ فى صَخْرَة اَو فِى السَّمواتِ اَو فِى الاَْرْضِ یَأتِ بِهَا اللّهُ اِنَّ اللّهَ لَطیفٌ خَبیرٌ; پسرم اگر به اندازه سنگینى دانه خردلى (كار نیك یا بد) باشد و در دل سنگى یا در (گوشه اى) از آسمانها و زمین قرار گیرد، خداوند آن را (در قیامت براى حساب) مى آورد; خداوند دقیق و آگاه است] (سوره لقمان، آیه 16).
و نیز مى فـرماید: [ وَ اِنْ تُبْدُوا ما فى اَنْفُسِكُمْ اَو تُخْفُوهُ یُحاسِبْكُمْ بِهِ اللّهُ; اگر آنچه را در دل دارید آشكار كنید یا پنهان نمایید، خداوند شما را بر طبق آن محاسبه مى كند.] (سوره بقره، آیه 284).

این مسأله بقدرى مهم است كه یكى از نامهاى روز قیامت، [یوم الحساب] است: [اِنَّ الَّـذینَ یَضِلـُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللّهِ لَهُـمْ عَذابٌ شَدیدٌ بِما نَسُوا یَوْمَ الْحِسابِ; كسانـى كـه از راه خدا منحرف مى شوند، به خاطر فراموش كـردن روز حساب عـذاب شدیدى دارنـد] (سوره ص، آیه 26) مسأله حساب در قیامت بقدرى روشن و آشكار است كه انسان را در آنجا حسابرس خودش مى سازند، و به او گفته مى شود: [اِقْرَءْ كِتابَكَ كَفى بِنَفْسِكَ الْیَوْمَ عَلَیْكَ حَسیباً; (در آن روز به انسان گفته مى شود) نامه اعمالت را بخوان، كافى است كه امروز خود حسابگر خود باشى] (سوره اسراء، آیه 14).

با این حال و با توجّه به این شرایط كه همه چیز در دنیا و آخرت داراى حساب است، چگونه انسان مى تواند از حساب خویش در این جهان غافل بماند; او كه باید فردا به حساب خود برسد چه بهتر كه در این دنیا ناظر بر حساب خویش باشد; او كه مى داند همه چیز در این جهان حساب و كتابى دارد چرا خود را از حساب و كتاب دور دارد؟ بنابراین، مجموعه آیات فوق و مانند آن این پیام مهم را براى همه انسانها دارد كه هرگز محاسبه را فراموش نكنید، و اگر مى خواهید بار شما فردا سبك باشد، در این جهان به حساب خویش برسید، پیش از آن كه در آن جهان به حساب شما برسند.

 در روایات اسلامى، مسأله از این هم گسترده تر است; از جمله: 1 ـ درحدیث معروف رسول خدا(صلى الله علیه وآله)مى خوانیم:[حاسِبُوا اَنْفُسَكُمْ قَبْلَ اَنْ تُحاسَبُوا وَ زِنُوها قَبْلَ اَنْ تُوزَنُوا وَ تَجَهّزُوا لِلْعَرْضِ الاَْكْبَرِ;خویشتن را محاسبه كنید پیش از آن كه به حساب شما برسند و خویش را وزن كنید قبل از آن كه شما را وزن كنند (و ارزش خود را تعیین كنید پیش از آن كه ارزش شما را تعیین نمایند) و آماده شوید براى عرضه بزرگ (روز قیامت)]( بحارالانوار، جلد 67، صفحه 73)
 2 ـ در حدیث دیگر از همان حضرت خطاب به ابوذر مى خوانیم: [ یا اَباذَرْ حاسِبْ نَفْسَكَ قَبْلَ اَنْ تُحاسَبَ فاِنَّهُ اَهْوَنُ لِحِسابِكَ غَدَاً وَزِنْ نَفْسَكَ قَبْلَ اَنْ تُوزَنَ ...; اى ابوذر به حساب خویش برس، پیش از آن كه به حساب تو برسند، چرا كه این كار براى حساب فرداى قیامت تو آسانتر است، و خود را وزن كن پیش از آن كه تو را وزن كنند]( امالى طوسى، (طبق نقل میزان الحكمه، جلد 1، صفحه 619).)

 این موضوع به اندازه اى مهم است كه حتّى جمعى از بزرگان كتابهائى در موضوع [محاسبة النّفس] نوشته اند، از جمله محاسبة النّفس مرحوم سیّد بن طاووس حلّى (متوفّاى سنه 664 هـ . ق) و محاسبه النّفس مرحوم كفعى (از علماى قرن نهم هجرى) الذّریعه، جلد20.) در اینجا اشاره به چند نكته لازم به نظر مى رسد:
1 ـ در این كه چگونه باید نفس را [محاسبه] كرد و خویشتن را پاى حساب حاضر نمود و مورد باز خواست قرار داد; بهترین طریق همان است كه در حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) نقل شده كه بعد از نقل حدیث پیغمبر اكرم(صلى الله علیه وآله) كه فرمود: [اَكْیَسُ الكَیِّسینَ مَنْ حاسَبَ نَفْسَهُ; عاقل ترین مردم كسى است كه به محاسبه خویش پردازد] مردى از آن حضرت پرسید [یا اَمیرَالْمُؤمِنینَ وَ كَیْفَ یُحاسِبُ الرَّجُلُ نَفْسَهَ; اى امیرمؤمنان انسان چگونه نفس خویش را محاسبه كند؟]

امام ضمن بیان مشروحى چنین فرمود: [هنگامى كه صبح را به شام مى رساند، نفس خویش را مخاطب ساخته چنین گوید: اى نفس امروز بر تو گذشت و تا ابد باز نمى گردد،و خداوند از تو درباره آن سؤال مى كند كه در چه راه آن را سپرى كردى؟ چه عملى در آن انجام دادى؟ آیا به یاد خدا بودى، و حمد او را به جا آوردى؟ آیا حق برادر مؤمن را ادا كردى؟ آیا غم و اندوهى از دل او زدودى؟ و در غیاب او زن و فرزندش را حفظ كردى؟ آیا حقّ بازماندگانش را بعد از مرگ او ادا كردى؟ آیا با استفاده از آبروى خویش، جلو غیبت برادر مؤمن را گرفتى؟ آیا مسلمانى را یارى نمودى؟ راستى چه كار (مثبتى) امروز انجام دادى؟
سپس آنچه را كه انجام داده به یاد مى آورد، اگر به خاطرش آمد كه عمل خیرى از او سر زده، حمد خداوند متعال و تكبیر او را به خاطر توفیقى كه به او عنایت كرده به جا مى آورد، و اگر معصیت و تقصیرى به خاطرش آمد، از خداوند متعال آمرزش مى طلبد و تصمیم برترك آن در آینده مى گیرد، و آثار آن را از نفس خویش با تجدید صلوات بر محمّد و آل پاكش، و عرضه بیعت با امیرمؤمنان(علیه السلام) برخویشتن و قبول آن و اعاده لعن بر دشمنان و مانعان از حقوقش، محو مى كند; هنگامى كه این محاسبه (جامع و كامل) را انجام داد، خداوند مى فرماید: [من به خاطر دوستى تو با دوستانم و دشمنیت با دشمنانم (و محاسبه جامعى كه با نفس خویش داشتى) در مورد گناهانت به تو سختگیرى نمى كنم و تو را مشمول عفو خود خواهم ساخت](1) آرى این است بهترین طرز محاسبه نفس

 برای مطالعه بیشتر: ر ك،
اخلاق در قرآن ، ناصر مكارم شیرازی، ص 246.
چهل حدیث حضرت امام خمینی (ره) ذیل حدیث اول .

منبع:یاسین مدیا



برچسب ها : شیوه محاسبه اعمال
ارسال شده در : پنجشنبه 03 مرداد 1392 - توسط : امیرحسین مدنی
بازديد : 466 بار دسته بندي : پاسخ به شبهات نظر دهيد! [ ]

مرتبط باموضوع :



نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

پيوند ها پيوند ها'

تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک

  • آیشیک

    دستگاه cnc چوب

    آیشیک

    پایان نامه علوم سیاسی

    پایان نامه علوم سیاسی

    طراحی سایت|بهینه سازی سایت|طراحی وب سایت

    صرافی ایرانی

    خرید جم کلش رویال

    خرید جم کلش

    فروشگاه اینترنتی لباس

    کلش رویال

    طراحی سایت

    ثبت آگهی رایگان

    دانلود پروژه و پایان نامه

    دانلود آهنگ جدید

    دانلود فیلم

    دانلود مقاله

    دانلود مقاله

    دانلود مقاله

    خريد لباس زنانه

    دانلود جدید ترین آهنگ ها

    تصفیه آب معصومی

    عکس نوشته عاشقانه

    خرید ساعت مچی

    دانلود آهنگ جدید

    فراسیون

    دانلود فیلم و موزیک ویدیوی هندی

    فروش آپارتمان

    تراکتور کمباین نیوهلند

    تشک

    خرید اینترنتی لباس زنانه

    تور لحظه آخری

    تور کیش

    دستگاه بسته بندی

    تشریفات

    دانلود آهنگ جدید

    خرید بازی

    موسسه حفاظتی

    ترخیص کالا

    نصب دوربین مداربسته

    مدل دکوراسیون آشپزخانه 2016












  • بک لينک بک لينک
    خرید گیفت کارت ارزان اسپاتیفای استیم
    خرید آنلاین گیفت کارت گوگل پلی با گیفتی دات کام
    خاک پوششی
    تور ارزان کیش لحظه آخری
    هتل های 5 ستاره کیش
    تور کیش از مشهد لحظه آخری
    تور کیش نوروز 95
    دیدنی های جزیره کیش
    بلیط کیش ارزان قیمت
    بلیط پرواز کیش
    خرید گیفت کارت آیتونز و گوگل پلی
    بزرگترین مرکز خرید و فروش گیفت کارت
    تور ارزان کیش نوروز 95