close
تبلیغات در اینترنت

راه های دوری از گناه


درباره سايت درباره سايت
مذهبی-دینی
سلام امیرحسین مدنی هست با این وبلاگ در خدمت شما امیدوارم که شما از این وبلاگ استفاده نمایید لطفا نظر فراموش نشود

موضوعات موضوعات

خداوند

اسامی و صفات خداوند

اثبات عقلی خداوند

گفتگو با خدا

توبه

توبه ی نصوح

متفرقه توبه

قرآن

دانستنیهای قرآنی

اعجاز قران

قرائت تجویدی قرآن

نرم افزار قرآنی

ترتیل پرهیزکار

ترتیل عبدالباسط

ترتیل استاد منشاوی

تفسیرقران

ترتیل الشیخ مشاری بن راشد العفاسی

تربیت قرآنی

گناه

آثار گناه

گناهان کبیره

گناهان صغیزه

راه های دوری از گناه

اثار گناه از دیدگاه قرآن

متفرقه گناه

نماز

فلسفه ی نماز

اسرار نماز

آثار ترک نماز

آثار جسمی نماز

آثار روحی نماز

حقوق

حق النفس

حق الناس

حق الله

حجاب

فلسفه حجاب

حجاب در اسلام

حجاب در ادیان دیگر

آثار بد حجابی

حجاب در قرآن

حجاب از دیدگاه معصومین

حجاب از نگاه امام خمینی (ره)

متفرقه حجاب

شیطان

حیله شیطان

راه های مقابله با شیطان

خلقت شیطان

سخنرانی

سخنرانی استاد ماندگاری

سخنرانی استاد عالی

سخنرانی استاد فرحزاد

سخنرانی استاد کافی

سخنرانی استاد دهنوی

سخنرانی استاد دانشمند

سخنرانی استاد پناهیان

حاج مجتهدی تهرانی

سخنرانی استاد صدیقی

سخنرانی استاد پور ارغدی

سخنرانی استاد رفیعی

استاد رائفی پور

استاد فاطمی نیا

حجت الاسلام علی اکبری

سخنرانی استاد هاشمی نژاد

سخنرانی استاد مطهری

سخنرانی آیت الله وحید خراسانی

احکام

احکام نماز

احکام وضو

احکام غسل

احکام حج

احکام خمس

احکام امربه معروف ونهی از منکر

مداحی

کریمی

سیب سرخی

حاج محمد رضا طاهری

جوادی مقدم

امام زمان (ع)

معجزات امام زمان

رجعت

غیبت صغری وکبری

علائم ظهور

متفرقه امام زمان(ع)

پرسش وپاسخ مهدوی

سیره ی رفتار امام زمان(عج)

وظایف منتظران ظهور

عمومی

حکایت پند آموز

خواندنی وشنیدنی

چیستان

جملات بزرگان

پاسخ به شبهات

موبایل مذهبی

نرم افزار موبایل

تم موبایل

فیلم مذهبی

مستند مذهبی

سریال مذهبی

پیامبر اکرم(ص)

زندگینامه پیامبر اکرم (ص)

فضائل پیامبر اکرم(ص)

احادیث پیامبر اکرم (ص)

امام علی (ع)

زندگینامه حضرت علی

فضائل امام علی (ع)

خلقت

خلقت جهان

خلقت جهان در قرآن کریم

امام خمینی

کرامات امام خمینی

مراجع تقلید

آیت الله العظمی خامنه ای

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

آیت الله العظمی سیستانی

آیت الله العظمی نوری همدانی

آیت الله وحید خراسانی

اصول دین

معاد

توحید

نبوت

امامت

عدل

رمضان

اعمال رمضان

فضیلت ماه مبارک رمضان

عاشورا

فلسفه قیام عاشورا

اهداف قیام عاشورا

پاسخ به شبهات عاشورا

اعمال عاشورا


آرشيو آرشيو

دی 1394

تير 1393

فروردين 1393

اسفند 1392

دی 1392

آذر 1392

آبان 1392

مهر 1392

شهريور 1392

مرداد 1392

تير 1392

خرداد 1392

ارديبهشت 1392

فروردين 1392

اسفند 1391


بنر ما ودوستان بنر ما ودوستان


نويسندگان نويسندگان

امیرحسین مدنی (647)

mazhabi-dini (0)


جستجوگر پيشرفته سايت




?
آخرين ارسال هاي انجمن
آخرين ارسال هاي انجمن


چطور مجرد ها مرتکب گناه نشوند !


چطور مجرد ها مرتکب گناه نشوند !

۱۳۹۲/۰۱/۰۱ ۰۷:۳۰
اگر راه حلال بسته شود، راهی جز حرام باقی نمی‌ماند. اگر ازدواج (چه دائم و چه موقت) صورت نپذیرد، راهی جز الیعاذ بالله زنا، استمناء یا ریاضت، که هر سه حرام است، باقی نمی‌ماند.


به گزارش پارس

مردان مجرد

جوان مجرد که امکان ازدواج ندارد و فشار زیادی متحمل می‌گردد، چه کند که مبتلا به زنا یا اسمتناء نگردد، چگونه می‌توان با وسوسه‌ها مبارزه کرد؟

مشکل ازدواج مشکل یک فرد خاص نیست بلکه مشکل میلیون ها جوان اعم از دانشجو و غیر دانشجو است که حل آن هم نیاز به کارهای فرهنگی مناسب، تأمین بودجه هنگفت، حل مسأله اشتغال و ده ها مسأله دیگر دارد و این کارها نیازمند زمان و کارهای کارشناسی صحیح می باشد که طبعا حل کامل آن در مدت زمان کوتاه چیزی شبیه معجزه است.

البته ممکن است هر کسی فکر کند فقط افراد نادری مثل او این حالت شدید شهوانی را دارند در صورتی که اینچنین نیست همه جوانان این نیاز جنسی را دارند.

شهوت جنسی یکی از نیازهای ضروری رشد جسم است که از یک سو ارضای آن لذت شدیدی دارد و از سوی دیگر سرکوب یا اِعمال ریاضت و سختی به آن، آثار سوء و تخریبی شدیدی بر جسم، روان، روح، اعصاب، اخلاق و حتی دین انسان وارد می‌کند.

عقل سالم در بدن سالم است. و بدن سالم، بدنی است که نیازهایش به موقع، بر اساس برنامه هدفمند و از طریق درست برآورده شود. نه کسی حق دارد [و نه کار درستی است] که آن قدر مشغول نماز و روزه و ذکر گردد که حیات دنیوی، بدن و نیازهایش را فراموش کند و نه کسی حق دارد [و نه کار درستی است] که آن قدر متوجه حیات دنیا و ارضای نیازهای شهوانی گردد که خودش، راهش، کمالش و آخرتش را فراموش کند. لذا فرمود:

«‌زُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء وَ الْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِکَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» (آل عمران، ۱۴)

ترجمه: دوستى خواستنی‌ها[ى گوناگون] از زنان و پسران و اموال فراوان از زر و سیم و اسب‏هاى نشاندار و دام‌ها و کشتزار[ها] براى مردم آراسته شده [لیکن] این جمله مایه تمتع زندگى دنیاست و [حال آنکه] فرجام نیکو نزد خداست.

بهترین و سالم‌ترین راه ارضای شهوت جنسی (چه برای زن و چه برای مرد) که سبب کمالات جسمی، روانی، روحی و معنوی گردد، همان ازدواج است. منتهی، نظم لازم برای ازدواج به موقع را کنار گذاشتیم، توصیه‌ها و ملاک‌های اسلام را نادیده گرفتیم، ملاک‌های شخصی، قومی، عادتی، غربی، چشم و هم چشمی و باورهای غلط را جایگزین نمودیم و حال که دچار مشکل شده‌ایم از اسلام می‌پرسیم که پس ما چه کنیم؟!

پس چه کنیم؟

ارضای به موقع و درست غریزه شهوت از طریق ازدواج، بهتر‌ین راه و بهترین کار است. لذا فرمود دختران خود را زود شوهر دهید و برای پسران خود زود زن بگیرید – ازدواج خدا آسان قرار داده، پس شما سختش نکنید. اما ما (فرهنگ دست‌ساز غالب بر جامعه) همه حلقات یک زنجیره به هم پیوسته را شکافته‌ایم، و وقتی به حلقه شهوت جنسی که می‌رسیم، معطل و تحت فشار می‌ماینم و می‌گوییم: پس چکار کنیم؟! پاسخ منطقی این است که «یا اصلاح کنید و یا عواقبش را متحمل گردید.»

کار ما (جامعه) مثل این است که کسی احساس گرسنگی کرده باشد و ضرورت رفع این نیاز که اگر باقی بماند منجر به بیماری یا حتی مرگش می‌شود را درک کرده باشد، اما برای تهیه غذا، به جای نان، برنج، گوشت، لوبیا، روغن یا …، پاره آجر، قطعه آهن، کمی طلا و نقره، مقداری چرم و پشم گوسفند را در ظرف ریخته باشد، به آن هم نرسیده باشد تا آبش تمام شود و به قطعات داغ و بد بو منجر گردد، سپس بگوید: پس من حالا چه کنم؟ چه غذایی و چگونه بخورم؟!

بهترین و سالم‌ترین راه ارضای شهوت جنسی (چه برای زن و چه برای مرد) که سبب کمالات جسمی، روانی، روحی و معنوی گردد، همان ازدواج است. منتهی، نظم لازم برای ازدواج به موقع را کنار گذاشتیم، توصیه‌ها و ملاک‌های اسلام را نادیده گرفتیم، ملاک‌های شخصی، قومی، عادتی، غربی، چشم و هم چشمی و باورهای غلط را جایگزین نمودیم و حال که دچار مشکل شده‌ایم از اسلام می‌پرسیم که پس ما چه کنیم؟!
ازدواج‌های ثبت نشده

چاره‌ها و بایدها و نبایدها؟

گرچه مشکلات گوناگون جامعه مانع ازدواج به موقع جوانان عزیز مى‏ شود ولی در عین حال با کاهش سطح توقعات و انتظارات و پرهیز از تشریفات غیر ضرورى و کنار گذاشتن بعضى رسومات فرهنگى و اجتماعى منفى، به تأخیر انداختن مراسم عروسى در دوران نامزدى و عقد و بعضى تدابیر دیگر مى‏توان از مشکلات مادى واقتصادى که فراروى بسیارى از جوانان مى‏ باشد نجات یافت.

خداوند در قرآن کریم مى‏ فرماید: «کسانى که تنگ دست مى‏ باشند دلهره فقر و عدم امکانات مادى نداشته باشند که از ناحیه فضل و رحمت خاص خداوندى در امر نکاح وازدواج کمک خواهد شد»
وعده ی خداوند را جدی بگیریم

وعده خداوند قطعى است و کسى نمى‏ تواند به آن بدبین باشد . پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نیز مى‏ فرماید: «اگر کسى به این مطلب اعتقاد نداشته باشد به خداوند سوء ظن دارد آن ظلم و گناه بزرگى است»

در درجه اول سعى کنید با تدابیرى امر ازدواج خود را تسهیل کنید و موضوع را با والدین خویش مطرح کنید و از خداوند متعال کمک بخواهید و دعا کنید هم اسباب مادى ازدواجتان فراهم شود و هم همسرى قانع و شایسته که بتوانید در مشکلات مادى نیز شما را یارى کند به شما عطا نماید این از فضل و رحمت خداوند به دور نیست بلکه بسیار سهل و آسان است. نباید به دلیل فقر و عدم امکانات مادى، اخلاق و ارزش‏هاى معنوى را از دست داد و با انجام بعضى کارها تمام قواى جسمى، روحى و روانى خود را نابود کرد و دچار عواقب سوء و پیامدهاى جبران‏ناپذیر آن شد.

پس بنابراین در شرایط کنونی لازم است که اولاً خود جوانان در این عرصه تحولی ایجاد کنند و این سنّت‌ها و باورهای غلط را در خود و خانواده بشکنند. ثانیاً والدین اصرار بر این ملاک‌های غلط ننمایند و بیشتر مساعدت کنند، ثالثاً جوانان سعی کنند که دست کم غریزه شهوت را با تحریکات کاذب، مانند: بد حجابی (چه دختر و چه پسر)، جذبه خیابانی، چشم نوازی، روابط کم یا زیاد آزاد، تماشای عکس و فیلم و … تحریک نکنند تا فقط همان نیاز و فشار طبیعی که قابل کنترل است باقی بماند.

وعده خداوند قطعى است و کسى نمى‏ تواند به آن بدبین باشد . پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) نیز مى‏ فرماید: «اگر کسى به این مطلب اعتقاد نداشته باشد به خداوند سوء ظن دارد آن ظلم و گناه بزرگى است»

اگر گفته شد که هیچ کدام این کارها نمی‌شود، حالا بگویید چه کنیم؟ دیگر پاسخی ندارد. مثل این است که به

پزشک بگویند: هیچ یک از دستورالعمل‌هایت را اجرا نمی کنیم، ولی بگو چگونه بهبود یابیم؟!

معلوم است که اگر راه حلال بسته شود، راهی جز حرام باقی نمی‌ماند. اگر ازدواج (چه دائم و چه موقت) صورت نپذیرد، راهی جز الیعاذ بالله زنا، استمناء یا ریاضت، که هر سه حرام است، باقی نمی‌ماند.
کنترل مثبت غریزه

غریزه جنسى اگر با ازدواج مهار نگردد، مطلوب‏ترین راه تسلط بر آن، کنترل مثبت است و آن پرهیز از صحنه‏ ها و کارهایى است که به تحریک این غریزه مى‏انجامد.

این نوع از کنترل، که در حقیقت جنبه‏ى پیشگیرى دارد هم راحت است و هم بى‏زیان و بلکه مفید و راحت است، زیرا در این صورت همچون وسیله نقلیه‏اى است با سرعت معمولى و قانونى که در مواجهه با خطر، مهار آن زحمت چندانى ندارد و بى‏زیان است، زیرا با این حال کنترل غریزه فشارى بر جسم و روان تحمیل نمى‏ کند تا به آن صدمه‏اى وارد شود و مفید است چون موجب مى‏ شود مغز و اعصاب و قواى بدن در حالت عادى به سر برند و تعادل روانى شخص محفوظ بماند وانرژى و سرمایه‏هاى جسمى و روحى او بیهوده مصرف نشوند. برخلاف ماشینى که با سرعتى بسیار فراتر از حد شناخته شده و معمول خود سیر مى‏ کند که چه بسا به کلى اختیار آن از دست صاحبش بیرون رفته و مصیبت‏هایى به بار آورد و کنترل آن هم در صورت تحقق، صدها زیان و رنج و زحمت و اضطراب براى وسیله و صاحب آن به همراه دارد.

خداوند در قرآن کریم مى‏ فرماید: «باید کسانى که قدرت و وضعیت مساعد براى ازدواج ندارند عفت پیشه کنند»

منبع : تبیان


بازديد : 530 بار دسته بندي : راه های دوری از گناه نظر دهيد! [ ]


4راهکار کاربردی و مهم برای تحول اساسی در قلب و روح


4راهکار کاربردی و مهم برای تحول اساسی در قلب و روح

حجت الاسلام سرلک



به بهانه رسیدن سال نو نوروزی دیگر ،و برای داشتن نوروزی دیگرگونه و تحول آفرین از  حجت الاسلام سرلک خواهش کردیم در محل مۆسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان حضور یابند تا از محضرشان بخواهیم برای ما بفرمایند که چه کنیم نوروزی متفاوت داشته باشیم ؟بهترین شوینده ها را برای شستن لکه ها و تیرگی های وجودمان به ما معرفی کنند ،و همچنین راهکارهایی برای تداوم دعاهایی لحظه تحویل سال و تبلور آن در رفتارمان ارائه بفرمایند .

طی این گفتگوی صمیمانه ایشان به نکات طلایی و کاربردی اشاره فرمودند باشد که به کار گیریم و سال 92را متفاوت با سالهای دیگر آغاز کنیم و إن شاء الله نقطه عطفی باشد برای دنیا و آخرتمان .



سوال: حاج آقا نوروز که نزدیک می شه یک جنب و جوشی بین مردم به راه می افته و خانه تکانی می کنند شرایط زندگی رو سعی دارند عوض کنند؛ می خوایم ببینیم چه کنیم که روحمون روهم یه صفایی بدیم و آستانه سال نو و اینکه چگونه وارد سال نو شویم با تحولی در وجود!

ببینید: نوروز یک نماد و  یک روز سمبلیک محسوب می شود با نوروز روزیه که می گویم زمین یک دور کامل به دور خورشید چرخیده است و این در هر لحظه که مبدأ بگیریم، این چرخش تکرار همان لحظه است بنابراین هر روز نوروزه؛ هر روز روز جدیدی است. هر روز که صبح می دمد یک روز جدید است.

طبق فرمایش خداوند متعال «انسان هر گاه که می خوابد ما روح او را می گیریم و وقت بیداری دوباره به او بر می گردانیم» بنابراین هر روز که ما بیدار می شویم گویی که ما متولد شده ایم.

«عارفان به هر دمی دو عید کنند     عنکبوتان مگس قدید کنند»

 

هر روز یک تولد دوباره است برای مۆمن. به همین خاطر گفته اند مۆمن دو روزش مساوی نیست. هر کسی دو روزش مساوی باشه این مجنون است.

اگر بتوانیم نگاهمان را تغییر دهیم و هر روز را یک نوروز و روز نو ببینیم این خود یک موفقیت بزرگی است چون می بینیم که خداوند با دادن این فرصت دوباره نفس کشیدن؛ به ما می گوید که دوباره به تو زندگی داده ام و دوباره تو متولد شده ای؛ دوباره این سیاه مشق های تو را گرفتم و کاغذ سفید به تو دادم؛دوباره امروز را بنویس، امروز را خودت باش.

هر روز باید نو باشد، و این نو بودنش را هم ما خودمان تصمیم می گیریم منتها ما ایرانی ها خوش سلیقگی به خرج داده ایم در تمدن فاخر و سرشاری که داریم روز اول بهار را به عنوان نوروز نمادین گرفته ایم؛ مثل شب قدر که همیشه می تواند شب قدر باشد؛ منتهی 3 شب را قدر می دانیم و إلا هر شب می تواند شب قدر و هر روز می تواند برای ما نوروز باشد؛ و انسان در نوروز به این می رسد که همه چیز نو است، همه چیز جدید است ما بیشتر از یک بار نمی توانیم با یک پدیده رو به رو شویم و به تعبیر فلاسفه در یک (رودخانه دوبار نمی توان قدم گذاشت) چون هم آن آب تغییر کرده هم ما عوض شده ایم پس چکار کنیم که متحول شویم؟

یکی از مهم ترین و تأثیر گذارترین شوینده ها اشک بر اهل بیت و بر امام حسین (علیهم السلام) است که در روایت داریم که اشک بر ابا عبدالله (علیه السلام) یک قطره اش آتش جهنم را خاموش می کند و آتش جهنم یعنی همه تیرگی ها، مردم هم بحمدالله یکی از مکان هایی که انتخاب می کنند زیارتگاه هاست. برای انس و الفتی که با اهل بیت دارند

باید دقت کنیم که همه عالم در حال تغییره آه از این جور و تطاول که در این دامگه است «نو ز کجا می رسد کهنه کجا می رود؟» همه چیز در حال نو شدن هست. و این نگاه سکون و راکدی و خمودی و ... را از انسان می گیرد، انسان را به خروش وادار می کند. به قول مولوی «وان های و هوی و نعره مستانم آرزوست» انسان را به های و هوی و خروش می آورد.

 چرا؟ چون خود این احساس باعث نو شدن ما می شود چون ما از خودمان و عالم اطرافمان یک تعریف جدید خواهیم داشت.

پس چه کنیم؟

1- درک کنیم که نوروزه؛ و اینکه در روایت آمده که امام زمان در نوروز ظهور می کنند معانیش معین است. که همه چیز را نو می کنند، همه می فهمند که همه چیز در حال تغییره. و همه چیز جدید می شود.

و این گاهی مهم و جدی و اساسی است؛ به طبیعت هم که نگاه می کنیم می بینیم که همه چیز جدید شد و نو شد. و از اسامی خداوند متعال هم "بدیع" است و به معنای اینکه همه کارهای خدا جدید و تازه است.

2- برای تحول جدی در وجودمان؛ باید ببینم که همه این تحولات و تغییرات و تابستان و زمستان ها همه برای این است که انسان به تحول برسد؛ چون خداوند عالم را به محوریت انسان تعبیر کرد همه چیز را برای ما آفریده است. هم آنچه در آسمان ها و زمین است خلقشان برای انسان است! و روز نو و نوروز انسان زمانی است که این تحول را دست مایه بگیرید تا به تحول در درون خودش برسه، و دعای سال تحویل که می گوییم «خدایا حال ما به بهترین حال تغییر بده» این همان تحول است. دین یعنی به این نتیجه رسیدن که من باید تغییر کنم و به تحول برسم.

من باید تازه شوم. در این زمان است که عید را با تمام وجود می توان لمس کرد.یعنی حس کردن اینکه همه این مهمانی به افتخار من برگزار شده، من مهمان ویژه خدایم.

3- نکته سوم این است که برای این تحول چاره ای نداریم مگر اینکه بدانیم صاحب این خانه دل ما خداست؛ از چه طریقی؟! از طریق نیایش و راز و نیاز، و اولیاء که همه روزهایشان نوروز است، مدام در حال نیایش و دعا هستند. این دعای تحویل سال ببینید چقدر مضامین بلند و والایی دارد؛ «ای گرداننده شب ها و روزها، ای تغییر دهنده سال ها...)بیا و کاری کن، به این روزهای نو که تو همه چیز را تغییر دادی اکنون حال مرا عوض کن.

 

حجت الاسلام سرلک
در راه این تحول، تکلیف دل های تیره و آلوده چیه؟ با چه شوینده هایی این تیرگی ها رو می بره؟

1- بهترین شوینده در درجه اول «استغفار» است؛ تیرگی محصول میل به غیر خدای متعال است و ما به غیر خدا میل پیدا می کنیم و در بند اون می مونیم به تعبیر قرآن مجید سنگین می شیم. مولوی تمثیل زیبایی دارد می گوید: باران که از آسمان میاد خیلی زلاله وقتی به زمین می رسه به خاک زمین میخوره گل آلود می شه دوباره باید خورشید به اون بزند گل و لاش بره، سبک که شد بره بالا و ابر بشه . اون خورشید، استغفاره، میگه خدایا من زورم به این تیرگی های خودم نمی رسه تو منو سبک کن؛ هیچ تیرگی ای نیست مگر اینکه با استغفار حل می شود.

و استغفار کسانی که تیرگی هاش زیاد شده تبری از دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) است چون آن ها منشأ تیرگی ها هستند آن ها کسانی هستند که سد راه مردمان به سمت خداوند متعال شدند همان هایی که جریانات اجتماعی را از مدارش منحرف کردند. مهم ترین استغفار هم تبری از دشمنان اهل بیت است.

2- در میدان رفتار هم خیرخواهی نسبت به مردم است. که خیلی موثر است؛ تیرگی ها محصول و غفلت از خدا توجه انسان به خودشه، وقتی که انسان خیرخواهی می کنه از خودش جدا شده و دوباره وسعت پیدا می کنه و بزرگتر  می شه از خودش، مثلاً در ایام عید فقرا؛ مستمندان؛ کودکان بی سرپرست مریض ها و درمانده ها و ... که در سیره رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) هم هست که در قافله ها عقب قافله حرکت می کردند که به درمانده ها و ضعفا کمک کنند. این ها خیلی به انسان وسعت و صفای باطن می دهد. عفو و صفح [که صفح از عفو هم بالاتر است یعنی نه تنها از دیگری می گذرد که در حق او بخشش هم می کند] مثل خداوند متعال که دوباره به ما فرصت می دهد همه بدی ها و کم و کاستی های ما را نه تنها می بخشد که فرصت دوباره هم به ما می دهد، این صفح خداست؛ و این امکان مجدد برای انسان است که خیلی جا نمونه، این نکته خیلی مهم است چرا که نتیجه آن در سرنوشت و عاقبت ما خیلی مهم و پر رنگ است، در روایت هم داریم که هنگامی که نامه اعمال ما را می دهند می بیند یک سری گناه در آن ثبت شده که شخص مرتکب آن نشده اعتراض می کند که خدایا این ها برای من نیست؛ جواب می دهند بله تو مرتکب نشدی اما در فلان جا باید فلان کمک را می کردی و نکردی در نتیجه اتفاقات دیگری رقم خورد مثل اتفاقی که می تواند جلوی فقر، دزدی، خیانت و ... را بگیرد.

در این زمینه ما باید دست گشاده ای داشته باشیم و البته این را باید از خانواده و نزدیکان شروع کرد؛ گاهی که بحث از اتفاق و سخاوت می شود ذهن راه دور رفته و دنبال نیازمندان ناآشنا می گردد در صورتی که اولویت با خانواده و نزدیکان است. خانواده شیعه باید کانون مهرورزی و مظهر عشق باشد. نوروز فرصتی است برای این که ماجرای خانواده و سنت های نیکوی آن مثل دید و باز دید عیدی دادن و عیدی گرفتن و ... بازتعریف شود. و خانواده دوباره بنایش را تحکیم کنند بزرگترها سعی کنند عیدی بدهند و این فرخندگی را به کوچک ترها انتقال بدهند.

متأسفانه این روزها دید و بازدیدها هم دید و بازدیدهای سازنده و نوشونده ای نیست؛ در بازدیدها بچه ها حضور ندارند چون تمایلی ندارند چون حس نمی کنند که برای کسی حضورشان مهم است بزرگ ترها درگیر مباحث ها حاشیه ای و کلیشه ای است. مسائل اقتصادی و سیاسی و... و این آفت خانواده ها و سنّت های پسندیده است و بزرگ تر ها باید مدیریت کنند.

درک کنیم که نوروزه؛ و اینکه در روایت آمده که امام زمان در نوروز ظهور می کنند معانیش معین است. که همه چیز را نو می کنند، همه می فهمند که همه چیز در حال تغییره. و همه چیز جدید می شود

3- مودت اهل بیت (علیهم السلام ) خود یکی از قوی ترین شوینده هاست؛ در این زمینه یک نقش مهم را صلوات بر معصومین (علیهم السلام) در ابراز ارادت و مودت با ایشان دارد.

4- یکی از مهم ترین و تأثیر گذارترین شوینده ها اشک بر اهل بیت و بر امام حسین (علیهم السلام) است که در روایت داریم که اشک بر ابا عبدالله (علیه السلام) یک قطره اش آتش جهنم را خاموش می کند و آتش جهنم یعنی همه تیرگی ها، مردم هم بحمدالله یکی از مکان هایی که انتخاب می کنند زیارتگاه هاست. برای انس و الفتی که با اهل بیت دارند.

معمولاً ما در لحظه تحویل سال یک حالت عرفانی داریم و هم زبان با دعای سال تحویل عهد و پیمان های با خدای خودمان می بندیم چه کنیم که این حال خوب و این قول و قرارها تداوم داشته باشند و در رفتار ما خودشان را نشان بدهند؟!

نکته ای که در اینجا توجه جدی می طلبه اینکه یادمان باشد که هیچ عمل خیری از بین نمی رود هر عملی می ماند و اگر خیر باشد از آن نورانیت و پاکی زایش می شود ولو یک تبسم باشد بنا همه نیست ما یادمان بماند؛ و این همان تأکید قرآن کریم است که می فرماید « مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ » این هست و وجود دارد و این دعای ما تا ملکوت می ماند و نور می دهد.

حال باید چه کنیم که این نورانیت بماند و با نورانیّت های دیگر کامل شود؟

اگر کسی زیارتی رفته و کار بدی کرده نباید بگوییم زیارتش تباه شد و... نورانیت آن زیارت در جای خود است و ظلمت این کار بد در جای خود، باید کاری کرد. یک عده لجوج  و کافر پیشه اعمالشان به کلی حبط می شود. بقیه کار خیرشان همیشه زنده است و نور می دهد.

یکی از کارهای دیگر که در حسن رفتار ما تأثیر بسزایی دارد ارادت و یاد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) است و اعلام چشم انتظاری به ایشان، که: ما دلمان می خواهد با شما عید کنیم و از شما عیدی بگیریم به هر حال امام زمان پدر امت هستند. باید ما به ازای دعایی و محبتی به ایشان توجه داشته باشیم گفت «نوروز من آنجاست که محبوب من آنجاست»

و اگر یک کار بد انجام شود تا زمانی که پاک نشود تأثیر ظلمانی خودش رو در ذهن و زندگی یک شخص خواهد داشت مثلاً اگر قرضی داشته باشیم و نخواهیم آن را پس بدهیم این بدهکاری تا روزی که هست ظلمت و تیرگی در زندگی ما ایجاد می کند؛ باید آن دین ادا شود تا این ظلمت از بین برود و به همین ترتیب است تعبیری گناهان.

 

چه کنیم که این دعا در زندگی ما جاری شود؟!

باید به مضامین معرفتی آن توجه کرد؛ اینکه بدانیم در حال نو شدن هستیم و این خودش سرمشق گرفتن از این دعاهاست یکی دیگر هم تداوم، در عمل است، کلی که ادامه پیدا کند بهتر از یک چیز زیاد است که دوامی نداشته باشد؛ یک کار خیر باید تداوم داشته باشد؛ یک دم غفلت جایز نیست شاعر می گوید که:

یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشیم          شاید که نگاهی کند آگاه نباشیم!

 

غافل نبودن و متذکر بودن بسیار شیرین است و این ذکر گفتن ها انسان را گسترش می دهد انسان را به آرامش می رساند.

یک راه تداوم که در روایتی از امام صادق (علیه السلام) هم آمده این است که بعد از کار خیر کار بد انجام نشود.

یکی از کارهای دیگر که در حسن رفتار ما تأثیر بسزایی دارد ارادت و یاد امام زمان (عجل الله تعالی فرجه شریف) است و اعلام چشم انتظاری به ایشان، که: ما دلمان می خواهد با شما عید کنیم و از شما عیدی بگیریم به هر حال امام زمان پدر امت هستند. باید ما به ازای دعایی و محبتی به ایشان توجه داشته باشیم گفت «نوروز من آنجاست که محبوب من آنجاست».

به امید سالی خوب و سرشار از موفقیت و معنویت برای همه هموطنان عزیزمان،إن شاء الله که در سایه عنایت ائمه معصومین علیهم السلام همیشه سالم و سعادتمند باشید.

منبع:تبیان

بازديد : 463 بار دسته بندي : راه های دوری از گناه نظر دهيد! [ ]


اگه گناهی داری که نمی توانی ترکش کنی بخوان!


اگه گناهی داری که نمی توانی ترکش کنی بخوان!

 


انسان ها با توجه به محیطی که در آن به دنیا می ایند تربیتی که در خانواده می شوند خصوصیاتی که اصطلاحا ارثی هستند، مدرسه ای که می روند، معلمان و اساتیدی که خواهند داشت، دوستانی که در آینده با آنها نشست و برخواست می کنند و ... یک سری صفات خوب و بد را ممکن است بدون زحمت داشته باشند.

 


نفس
یک نکته ی قرآنی: برسد به دست هرکسی که فکر می کنه گناهی داره که نمی تونه ترکش کنه

شح نفس یعنی بخل شدید قلب که با حرص همراه است.

تعبیر قرآن این است : شح را برای انسان به منزله یک دشمن تلقی کرده‏ است. در آیه 14 سوره تغابن قرآن می خوانیم: «ان من ازواجکم و اولادکم عدوا لکم، برخی از همسران و فرزندان شما دشمنان شما هستند ، و بعد خداوند چنین فرمود: «انما اموالکم و اولادکم فتنه، اموال شما و فرزندانتان صرفا (وسیله) آزمایشند» (تغابن/15)

در اینجا دیگر ازواج ذکر نشده است. اولاد دو بار، ازواج یک‏بار و اموال هم یک بار ذکر شده است. در آیه‏ مورد بحث می‏فرماید: «و من یوق شح نفسه» شح باز مربوط به مال‏ است. هر کسی که نگهداشته بشود از شر شح، یعنی از این دشمن.

می‏بینیم‏ شح که صفتی مربوط به مال است مانند یک دشمن تلقی شده است. نتیجه این‏ می‏شود که همان‏طور که ازواج و اولاد عملا گاهی به‏صورت دشمن درمی‏آید، مال و ثروت هم گاهی به‏صورت دشمن درمی‏آید ولی آن که دشمن است خود وجود عینی مال نیست بلکه آن صفت قائم به نفس انسان است که نامش ''شح'' است. کسانی که از شر این دشمن نگهداشته بشوند آنها رستگاران‏ هستند، یعنی درصورتی که کسی از این شر نگهداشته نشود هیچ وقت رستگار نمی‏شود.

یادمه چند سال پیش در یک کارگاه تفسیر ، استاد وقتی می خواستند این عبارت قرآنی رو معنا کنند و برای اینکه حسابی مطلب جا بیفتد ماجرای جالبی رو نقل کردند که در حدی که یادم مانده باشد -نقل به مضمون - برایتان تعریف می کنم:

ایشان می گفتند: چند سال قبل که برای ضبط تفسیر با صدا و سیما همکاری می کردم رسیدم به آیه ای در مورد حجاب

خب مطلب را گفتم وقتی ضبط برنامه تمام شد ، خانمی از آن مجموعه که در مصرف پارچه صرفه جویی کرده بود،  آمدند و گفتند امکان دارد چند لحظه وقتتان را بگیرم؟

گفتم: بفرمایید.

برای ترک این صفت زشت، هیچ انگیزه ای جز خدا ندارید نه نفس آن را می پسندد نه خانواده نه محیط پیرامون و نه گاهی فضای حاکم بر شهر و کشور و دنیا و فقط یک چیز هست و ان اینکه می دانی این دستور خداست، برای خداست، و فقط خدا می پسندد

گفت:حاج آقا من نمازهایم قضا نمی شود، روزه هایم را می گیرم، سعی می کنم به کسی ستم نکنم، سعی می کنم دل کسی را نشکنم، دعای کمیل و ندبه ام را تقریبا همیشه می خوانم، غیبت نمی کنم، دروغ نمی گویم، تهمت نمی زنم، بد کسی را نمی خواهم و ... اما این یکی را نمی توانم و به موهایش اشاره کرد. گفت این یکی را کوتاه بیایید من واقعا نمی توانم از بچگی در محیطی بزرگ شده ام که به این شکل بوده و واقعا واقعا نمی توانم از آن دست بردارم

گفتم: می دانی فرق ما با خدا چیست؟

گفت: متوجه نمی شوم؟

گفتم فرق ما اینه که اگر یکی بیاید بگوید از بیست تا کاری که به من گفته اید من نوزده  تای آن را دقیق و درست انجام می دهم اما این یکی را نمی توانم شما از این یکی بگذر، ما می گوییم خب می شوی نوزده، نوزده هم برادر بیسته. قبول عالی تموم شد برو اما می دانی خدا چه می گوید؟

خدا می گوید اونو نمی خوام این مهم نیست اون یکی برام ارزش نداره  و ... می گوید من فقط همین یکی که می گویی برایم مهم است !

گفت: خب چرا خدا چنین می کند؟

گناه

گفتم: حکمت خدا اقتضا می کند انسان ها برای زندگی در این دنیا شرایط متفاوتی داشته باشند قبول دارید انسان ها از نظر شرایط خانوادگی، روحیات و استعدادها، محیط و ... با هم فرق دارند؟

انسان به این دنیا آمد تا در فرصت این دنیا کامل شود مثل کلکسیونی از خوبی ها، اشرف مخلوقات شود راه رسیدن به آن جایگاه دوری از رذایل و کسب فضایل است که توسط دین به ما معرفی شده.

حالا انسان ها با توجه به محیطی که در آن به دنیا می ایند تربیتی که در خانواده می شوند خصوصیاتی که اصطلاحا ارثی هستند، مدرسه ای که می روند، معلمان و اساتیدی که خواهند داشت، دوستانی که در آینده با آنها نشست و برخواست می کنند و ... یک سری صفات خوب و بد را ممکن است بدون زحمت داشته باشند.

مثلا یک نفر در یک خانواده ای هست که اینها تمام صفات خوب را دارند اما دروغ می گویند، یکی دیگر در یک خانواده ای رشد کرده که همه ی خوبی ها را دارند اما دزدی می کنند، یکی دیگر همه ی خوبی ها اما غیبت می کنند، یکی دیگر در خانواده و شرایطی ست که زود عصبانی می شوند، یکی دیگر همه ی خوبی ها را دارد اما متکبر است، یکی همه ی خوبی ها را دارد اما حجاب ندارد، یکی همه ی خوبی ها را دارد اما چشم چران است، یکی دیگر همه ی خوبی ها را دارد اما کینه ای ست، یکی دیگر همه ی خوبی ها را دارد اما ترسو ست، یکی دیگر همه ی خوبی ها را دارد اما اسراف کار است ، یکی همه ی خوبی ها را دارد اما فحش می دهد و ...(واضح است که مثالها برای تقریب به ذهن است وگرنه معمولا مجموعه ای از خوبی ها و بدی ها وجود دارد.)

یعنی یک نفر با توجه به همه ی آنچه شاید دست خودش نبوده و برایش زحمتی نکشیده یک سری خوبی ها را حاضر و آماده دارد می ماند.

انسان به این دنیا آمد تا در فرصت این دنیا کامل شود مثل کلکسیونی از خوبی ها، اشرف مخلوقات شود راه رسیدن به آن جایگاه دوری از رذایل و کسب فضایل است که توسط دین به ما معرفی شده

اصلاح چند مورد که نفس او بر آن صفت بخیل و حریص شده (شح نفس) و دست برداشتن از آن چند مورد برای او بسیار سخت است یا لااقل به راحتی دیگر ویژگی ها که حاضر و آماده در او بودند نیست.

خب به نظر شما بندگی انسان در کدام ویژگی ها و صفات او مشخص می شود؟ آنچه که به دلیل شرایط حاضر و آماده در او بوده یا آن چند ویژگی که در او حاضر و آماده نبوده بلکه نفس او بر آن بدی خو گرفته و راحت از آن دست برنمی دارد و کنار گذاشتنش مجاهده با نفس می طلبد ضمن اینکه احتمالا محیط پیرامون هم با آن صفات خو گرفته باشند و انسان را به باقی ماندن در آن صفت ناپسند ترغیب و به خاطر ترک آن ملامت می کند؟

در حقیقت برای ترک این صفت زشت، هیچ انگیزه ای جز خدا ندارید نه نفس آن را می پسندد نه خانواده نه محیط پیرامون و نه گاهی فضای حاکم بر شهر و کشور و دنیا و فقط یک چیز هست و ان اینکه می دانی این دستور خداست، برای خداست، و فقط خدا می پسندد.

برای ترک چنین صفتی ست که می توانید بگویید: خدایا همه مرا ملامت می کنند برای انجام آنچه رضایت توست، خانواده ام، دوستانم، فامیل، غریبه ها، حتی خودم هم خوشم نمی آید بلکه برایم بسیار سخت است نفسم با آن خو گرفته و بسیار بر آن بخیل و حریص است و از آن دست برنمی دارد من فقط و فقط به خاطر توست که آن را ترک می کنم زیرا فقط تو خدای منی و از بین آنچه برایم عزیز است تو عزیز ترینی

اینجاست که بندگی انسان ثابت می شود

اینجاست آن عمل ابراهیمی که انسان را خلیل می کند

این است معنی عملی و والای لا اله الا الله

و من یوق شح نفسه فاولئك هم المفلحون

فرآوری: زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان 

 


منبع :

خبرگزاری ایکنا

کتاب آشنایی با قرآن

 

بازديد : 452 بار دسته بندي : راه های دوری از گناه نظر دهيد! [ ]


راههای جلوگیری از تکرار ارتکاب گناه


راههای جلوگیری از تکرار ارتکاب گناه
راههای جلوگیری از تکرار ارتکاب گناه


احساس خجلت و شرمندگی در برابر خداوند نسبت به پیشینه های سوء خود از بهترین حالات روحی و معنوی و زمینه‏ساز توبه و جلب رحمت و عنایت پروردگار است.

البته ضمن آن که انسان همواره باید از گذشته‏های سوء، نگران و نسبت به آینده خود نیز بیمناک باشد در عین حال این خوف و اندوه هرگز نباید به گونه‏ای باشد که انسان را مایوس و ناامید سازد. چه این خود گناهی کبیره و دامی ابلیسی است. خداوند منان رحمتی بی پایان دارد و از همه بندگان گنهکار خود دعوت نموده است که به او التجا نموده و به سوی رحمت بیکرانش دست نیاز بگشایند و وعده داده است که اگر توبه نموده و دست از زشتی ها بشویند همه گناهان را خواهد بخشید و آنان را مشمول لطف و کرم بی منتهای خود خواهد کرد.

از امام باقر (ع) روایت است: لیس من عبد مومن الا و فی قلبه نوران نور خیفة و نور رجا، لو وزن هذا لم یزد علی هذا و لو وزن هذا لم یزد علی هذا: هیچ بنده مومنی نیست جز آنکه در ضمیرش دو نور تابان است «نور خوف» نسبت به کرده‏های پیشین و فرجام پسین و «نور امید» به فضل و رحمت پروردگار، که اگر هر یک با دیگری سنجیده شود هیچ یک فزونی نخواهد یافت،[1]. بنابراین باید با حفظ حالت التجا و تضرع دائمی در برابر خداوند امید و رجا به عنایات واسعه خدای رحمان و بنده نواز را نیز در دل بالا برد و رجا را همسان در دل جای داد. زیرا غلبه خوف موجب یأس و غلبه رجا موجب جرات بر گناه است ولی تساوی آن دو بهترین عامل بازدارنده از گناه وتشویق کننده به توبه و انجام عمل صالح می‏باشد.

پشیمانی اساسی‏ترین رکن بازگشت و جبران گناه است‏ولی نباید در آن متوقف ماند بلکه خداوند منان آن را پلی قرار داده است تا بندگان مومن با گذر از آن از جهنم سیئات بیرون جسته و به بهشت صالحات فرود آیند. بنابراین گام بعدی تغییر مسیر و ترک گناه است.

برای مبارزه با گناه و هواهای نفسانی رعایت چند نکته لازم است:

الف) کوچک نشمردن هیچ گناهی هر چند به نظر صغیره باشد.

ب) عزم جدی و آهنین برترک معصیت و مراقبت جدی و دائمی نسبت به تمام افعال خود.

ج) شرط نمودن با خدا مبنی بر ترک معصیت و هم از او استعانت جستن.

د) هرگاه فکر گناه و وسوسه آن به ذهن آمد بلافاصله آن را از لوح ذهن خارج کردن و توجه خود را به خدا و امور شریفه مشغول داشتن.

جدیت و موفقیت در این امر پیروزی بزرگی است و در واقع دفع دشمن شیطان نفس از همان خاکریز اول است.

قرآن‏مجید در وصف پارسایان می‏فرماید: إِنَّ اَلَّذِینَ اِتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ اَلشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ‏:

پرهیزگاران چون گرفتار وسوسه شیطان شوند همان‏دم متذکر (یاد خدا) شده و بصیرت یابند.[2]

ه) مطالعه و تفکر پیرامون عواقب سوء و وخیم گناه. در این رابطه مطالعه کتابهایی پیرامون معاد بسیار نافع است.

و) خود را همواره در محضر حق تعالی دانستن و او را به یقین در همه حال مراقب و بینای به افعال خود نگریستن.

ز) توجه به چهره کریه زشت و واقعی سیئات.

ح) برای ترک معاصی لازم است در بسیاری از موارد انسان از مکروهات و چه بسا از برخی مباحات نیز چشم بپوشد تا او را به انجام زشتی‏ها نزدیک نسازد.

ط) درحد ممکن دوری جستن از مکان ها و شرایطی که آدمی را به گناه ترغیب می‏نماید.

ی) تقویت اراده.

ک) محاسبه نفس، همه روزه و در صورت رخداد خطا، خود را محاکمه و توبیخ نمودن و بلافاصله استغفار کردن.

ل) مطالعه پیرامون زندگی پارسایان و زاهدان و مطالعه کتابهای اخلاقی .

م) توصیه‏های زیر در همه حالات خصوصا محیطهای غیر دینی نیز می‏تواند شما را در کنترل بیشتر نفس یاری نماید:

- سعی و کوشش در انجام وظایف و واجبات دینی- خواندن نماز با حضور قلب و در اول وقت- گرفتن روزه مستحبی به ویژه دوشنبه و پنجشنبه هر هفته- تلاوت قرآن به ویژه بعد از نماز صبح- زیاد خواندن سوره یوسف و تدبّر در آن - تأمل و اندیشه در آیات قرآن- حتی المقدور سعی در خواندن نماز شب- سحر خیزی- شرکت در ورزش‏های فردی و دسته جمعی- عدم معاشرت و دوستی با افراد منحرف و فاسد- انتخاب دوستان مؤمن و سالم- به یاد خدا بودن در همه اوقات- کنترل افکار و نیندیشیدن به صحنه‏های شهوت‏انگیز- شرکت در فعالیت‏های مذهبی و اجتماعی- تنظیم برنامه برای تمام شبانه روز و پر کردن اوقات فراغت با برنامه‏های صحیح و سودمند- داشتن برنامه منظم مطالعاتی و پر کردن فرصت‏ها با تفکر و مطالعه مناسب .

برای موفقیت در توبه، علاوه بر نکات ذکر شده، مطالب زیر قابل توجه است: 1- برای موفقیت در امر توبه باید دانست که انسان، معجونی از نیروهای گوناگون است. بعضی از آنها از غرایز حیوانی نشأت می‏گیرد و بعضی از فطرت حقیقت‏طلب و خداجوی انسان. بین این نیروها به طور دائم، جدال و درگیری وجود دارد. انسان باید با مبارزه‏ای همیشگی (جهاد اکبر) با وسوسه‏های شیطانی و نیز ارضای غرایز از طریق مشروع، قوای نفسانی خود را تضعیف و کنترل کند.

2- چنانچه شکست‏های شما در امر توبه مربوط به امور شهوانی است، در صورت امکان حتماً ازدواج کنید. با ازدواج صحیح، تا حدود زیادی در کنترل شهوت و ارضای مشروع آن موفق خواهید شد و زمینه برای استمرار توبه بیشتر فراهم خواهد شد.

3- برای استمرار توبه، برنامه زمان‏بندی شده برای مبارزه با گناهان داشته باشید. این برنامه در ابتدا سبک باشد و کم‏کم آن را جدی‏تر و سنگین‏تر کنید. اگر در همان اول شرط کردید که من هیچ‏گاه گناه نمی‏کنم، عملی نخواهد بود مثلاً با خودتان شرط کنید امروز فقط می‏خواهم چشم خود را کنترل کنم و آن روز را نیز چند قسمت کنید.

4- برای التزام به استمرار توبه، در صورت تخلف و شکستن توبه جریمه‏ای قرار دهید و حتماً آن جریمه را پرداخت یا ادا نمایید (مثل دادن صدقه، گرفتن روزه و...).

برای تقویت ایمان در دو زمینه باید کوشا باشید: 1- رشد علمی برای این کار، کتابهای شهید مطهری و شهید دستغیب را به تدریج- طبق یک برنامه هفتگی- مطالعه کنید. از کتاب‏های شهید مطهری، مقدمه‏ای بر جهان‏بینی و از کتاب‏های شهید دستغیب، ایمان و گناهان کبیره را بخوانید. توجه داشته باشید که مطالعه این کتابها باید در کنار درس‏های روزانه شما باشد و از آنها نباید غفلت کنید. ازاین‏رو خیلی برنامه مطالعاتی خودتان را سنگین نگیرید تا از تحصیل و مطالعه کتاب‏های درسی خودتان عقب نمانید.

2- بعد عملی اولین گام انجام واجبات و ترک محرمات است. در جدولی همه روزه برنامه‏های انجام شده و خدای نخواسته خلاف‏هایی که مرتکب شده‏اید را ثبت کنید و بلافاصله تصمیم به از بین بردن آنها با روش‏های ذکر شده بگیرید. نتیجه و میزان موفقیت هر یک از آنها را ثبت کنید و در پایان نتیجه را محاسبه کنید برای تخلفات خود را ملامت کرده و برای موفقیت‏ها خدا را شاکر باشید.
 منبع:http://www.irannaz.com

بازديد : 385 بار دسته بندي : راه های دوری از گناه نظر دهيد! [ ]


پيوند ها پيوند ها'

تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک

  • آیشیک

    دستگاه cnc چوب

    آیشیک

    پایان نامه علوم سیاسی

    پایان نامه علوم سیاسی

    طراحی سایت|بهینه سازی سایت|طراحی وب سایت

    صرافی ایرانی

    خرید جم کلش رویال

    خرید جم کلش

    فروشگاه اینترنتی لباس

    کلش رویال

    طراحی سایت

    ثبت آگهی رایگان

    دانلود پروژه و پایان نامه

    دانلود آهنگ جدید

    دانلود فیلم

    دانلود مقاله

    دانلود مقاله

    دانلود مقاله

    خريد لباس زنانه

    دانلود جدید ترین آهنگ ها

    تصفیه آب معصومی

    عکس نوشته عاشقانه

    خرید ساعت مچی

    دانلود آهنگ جدید

    فراسیون

    دانلود فیلم و موزیک ویدیوی هندی

    فروش آپارتمان

    تراکتور کمباین نیوهلند

    تشک

    خرید اینترنتی لباس زنانه

    تور لحظه آخری

    تور کیش

    دستگاه بسته بندی

    تشریفات

    دانلود آهنگ جدید

    خرید بازی

    موسسه حفاظتی

    ترخیص کالا

    نصب دوربین مداربسته

    مدل دکوراسیون آشپزخانه 2016












  • بک لينک بک لينک
    خرید گیفت کارت ارزان اسپاتیفای استیم
    خرید آنلاین گیفت کارت گوگل پلی با گیفتی دات کام
    خاک پوششی
    تور ارزان کیش لحظه آخری
    هتل های 5 ستاره کیش
    تور کیش از مشهد لحظه آخری
    تور کیش نوروز 95
    دیدنی های جزیره کیش
    بلیط کیش ارزان قیمت
    بلیط پرواز کیش
    خرید گیفت کارت آیتونز و گوگل پلی
    بزرگترین مرکز خرید و فروش گیفت کارت
    تور ارزان کیش نوروز 95