close
تبلیغات در اینترنت

حق الله


درباره سايت درباره سايت
مذهبی-دینی
سلام امیرحسین مدنی هست با این وبلاگ در خدمت شما امیدوارم که شما از این وبلاگ استفاده نمایید لطفا نظر فراموش نشود

موضوعات موضوعات

خداوند

اسامی و صفات خداوند

اثبات عقلی خداوند

گفتگو با خدا

توبه

توبه ی نصوح

متفرقه توبه

قرآن

دانستنیهای قرآنی

اعجاز قران

قرائت تجویدی قرآن

نرم افزار قرآنی

ترتیل پرهیزکار

ترتیل عبدالباسط

ترتیل استاد منشاوی

تفسیرقران

ترتیل الشیخ مشاری بن راشد العفاسی

تربیت قرآنی

گناه

آثار گناه

گناهان کبیره

گناهان صغیزه

راه های دوری از گناه

اثار گناه از دیدگاه قرآن

متفرقه گناه

نماز

فلسفه ی نماز

اسرار نماز

آثار ترک نماز

آثار جسمی نماز

آثار روحی نماز

حقوق

حق النفس

حق الناس

حق الله

حجاب

فلسفه حجاب

حجاب در اسلام

حجاب در ادیان دیگر

آثار بد حجابی

حجاب در قرآن

حجاب از دیدگاه معصومین

حجاب از نگاه امام خمینی (ره)

متفرقه حجاب

شیطان

حیله شیطان

راه های مقابله با شیطان

خلقت شیطان

سخنرانی

سخنرانی استاد ماندگاری

سخنرانی استاد عالی

سخنرانی استاد فرحزاد

سخنرانی استاد کافی

سخنرانی استاد دهنوی

سخنرانی استاد دانشمند

سخنرانی استاد پناهیان

حاج مجتهدی تهرانی

سخنرانی استاد صدیقی

سخنرانی استاد پور ارغدی

سخنرانی استاد رفیعی

استاد رائفی پور

استاد فاطمی نیا

حجت الاسلام علی اکبری

سخنرانی استاد هاشمی نژاد

سخنرانی استاد مطهری

سخنرانی آیت الله وحید خراسانی

احکام

احکام نماز

احکام وضو

احکام غسل

احکام حج

احکام خمس

احکام امربه معروف ونهی از منکر

مداحی

کریمی

سیب سرخی

حاج محمد رضا طاهری

جوادی مقدم

امام زمان (ع)

معجزات امام زمان

رجعت

غیبت صغری وکبری

علائم ظهور

متفرقه امام زمان(ع)

پرسش وپاسخ مهدوی

سیره ی رفتار امام زمان(عج)

وظایف منتظران ظهور

عمومی

حکایت پند آموز

خواندنی وشنیدنی

چیستان

جملات بزرگان

پاسخ به شبهات

موبایل مذهبی

نرم افزار موبایل

تم موبایل

فیلم مذهبی

مستند مذهبی

سریال مذهبی

پیامبر اکرم(ص)

زندگینامه پیامبر اکرم (ص)

فضائل پیامبر اکرم(ص)

احادیث پیامبر اکرم (ص)

امام علی (ع)

زندگینامه حضرت علی

فضائل امام علی (ع)

خلقت

خلقت جهان

خلقت جهان در قرآن کریم

امام خمینی

کرامات امام خمینی

مراجع تقلید

آیت الله العظمی خامنه ای

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

آیت الله العظمی سیستانی

آیت الله العظمی نوری همدانی

آیت الله وحید خراسانی

اصول دین

معاد

توحید

نبوت

امامت

عدل

رمضان

اعمال رمضان

فضیلت ماه مبارک رمضان

عاشورا

فلسفه قیام عاشورا

اهداف قیام عاشورا

پاسخ به شبهات عاشورا

اعمال عاشورا


آرشيو آرشيو

دی 1394

تير 1393

فروردين 1393

اسفند 1392

دی 1392

آذر 1392

آبان 1392

مهر 1392

شهريور 1392

مرداد 1392

تير 1392

خرداد 1392

ارديبهشت 1392

فروردين 1392

اسفند 1391


بنر ما ودوستان بنر ما ودوستان


نويسندگان نويسندگان

امیرحسین مدنی (647)

mazhabi-dini (0)


جستجوگر پيشرفته سايت




?
آخرين ارسال هاي انجمن
آخرين ارسال هاي انجمن


*حق الله متعال بر بندگان


*حق الله متعال بر بندگان

.
حق الله متعال بر بندگا
ن

حق الله متعال بر بندگان این است که بندگان او را به تنهائی عبادت نمایند و به همراه او هیچ شرکی نیاورند، زیرا تمام مخلوقات برای همین هدف آفریده شده‌اند و تمام انبیاء و کتابهای آسمانی نیز برای همین مقصد آمده‌اند.

الله متعال در سوره نساء می‌فرماید: وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً. (نساء: ۳۶)

الله را عبادت نمایید و به همراه اوچیزی را شریک نیاورید.

 

و در آیه‌ای دیگری از قرآن چنین فرموده است: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ. (ذاریات : ۵۶)

ومن جن و انس را نیافریده‌ام مگربرای اینکه (مرا) عبادت کنند .

و در جای دیگر الله متعال می‌فرماید: وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا إِلَهاً وَاحِداً لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ. (توبه: ۳۱)

و به آنها دستور داده نشده مگر اینکه الله یکتائی که بجز او دیگر معبود به حقی نیست را عبادت کنند، او منزه و پاک است از آنچه که شرک می‌آورند.

و در جای دیگر از قرآن شریف الله عزوجل می‌فرماید: وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ حُنَفَاءَ وَیُقِیمُوا الصَّلاةَ وَیُؤْتُوا الزَّکَاةَ وَذَلِکَ دِینُ الْقَیِّمَةِ. (بینه: ۵)

و به آنها دستور داده نشده مگر اینکه دین خود را برای او خالص نمایند و نماز را برپا دارند و زکات را پرداخت نمایند زیرا دین پایدار و ارزشمند همین است .

و در سوره انبیاء، الله متعال می‌فرماید: وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رَسُولٍ إِلَّا نُوحِی إِلَیْهِ أَنَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ. (أنبیاء: ۲۵)

و ما قبل از تو (ای محمد) هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر اینکه به او وحی شده است که همانا بجز من دیگر معبود به حقی نیست پس فقط مرا عبادت کنید.

و نیز در سوره عنکبوت الله عزوجل فرموده است: یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِی وَاسِعَةٌ فَإِیَّایَ فَاعْبُدُونِ. (عنکبوت: ۵۶)

ای بندگان مؤمن من همانا زمین من گشاده است (یعنی اگر در منطقه‌ای نتوانستید که مرا عبادت نمایید هجرت کنید و به جای بروید که بتوانید) فقط مرا عبادت نمایید.

و در سوره نحل الله متعال چنین فرموده است: وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ. (نحل: ۳۶)

و در هر امت پیامبری را فرستادیم (تا به آنها بگویند) که الله را عبادت کنید و از طاغوت (بتان و هر آنچه که از حد بندگیش متجاوز نموده) پرهیز نمایید.

از معاذ بن جبل رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: یا معاذ أتدری ما حقُّ الله على العباد؟ قال: الله ورسوله أعلم. قال: أن یعبدوه ولا یشرکوا به شیئاً، أتدری ما حقهم علیه؟ قال: الله ورسولُه أعلم. قال: أن لا یعذبهم.

ای معاذ آیا می‌دانی که حق الله بر بندگان چیست؟ (معاذ) گفت: الله و رسولش دانا تراند. رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: حق الله بر بندگان این است که او را عبادت کنند و چیزی را با او شریک نگردانند. سپس رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: آیا می‌دانی که حق بندگان بر الله چیست؟ (معاذ) گفت: الله و رسولش دانا تراند. (رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: حق بندگان بر الله این است که آنها راعذاب ندهد. (این روایت صحیح را بخاری و مسلم روایت نموده‌اند.)

و از جابر رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و‌آله وسلم فرمودند: ثنتان موجبتان. قال رجل: یا رسول الله ما الموجبتان؟ قال: من مات لا یُشرک بالله شیئاً دخل الجنة، ومن مات یُشرک بالله شیئاً دخل النار.

دو چیز واجب گرداننده‌اند فردی گفت: ای رسول الله آن دو واجب کننده کدام‌اند؟ رسول الله صلی الله علیه و‌آله وسلم فرمودند: هر کس در حالی مرد که به الله چیزی را شرک نیاورده است اوب ه بهشت خواهد رفت و هر کس در حالی مرد که چیزی را با الله شریک می‌نموده است او به جهنم خواهد رفت .(این روایت صحیح را مسلم روایت نموده است.)

و از عبدالله بن مسعود رضی الله عنه روایت است که فردی گفت ای رسول الله کدام گناه از همه در نزد الله بزرگ تر است؟ رسول الله صلی الله علیه و‌آله وسلم فرمودند: أن تدعو مع الله نداً وهو خلقَک.

اینکه به همراه الله شریک را بخوانی و عبادت کنی و در حالی که او (به تنهائی) ترا آفریده است .(این روایت صحیح رابخاری و مسلم روایت نموده‌اند)

از انس رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه و‌آله وسلم فرمودند: ثلاثٌ من کُنَّ فیه وجَد حلاوةَ الإیمان: أن یکونَ اللهُ ورسولُه أحبَّ إلیه مما سواهما، وأن یُحبَّ المرءَ لا یُحبه إلا لله، وأن یَکره أن یعودَ فی الکفرِ بعد أن أنقذه الله منه کما یَکرهُ أن یُقذَفَ فی النار.

سه چیز است که اگر در کسی یافت شد او مزه ایمان را چشیده است: ۱ـ اینکه الله و رسولش در نزد او از دیگران محبوبتر باشد. ۲ـ و این فرد را فقط برای الله دوست بدارد. ۳ـ و اینکه ناپسند بدار از اینکه به کفر برگردد بعد از اینکه الله او را از آن نجات داده است همانگونه که ناپسند می‌دارد از اینکه در آتش انداخته شود. (این روایت صحیح رابخاری و مسلم روایت نموده‌اند)

.
آری خوانندگان عزیز و گرامی؛ هر گناهی را که فرد مرتکب می‌شود بخشش آن به خواست الله متعال بستگی دارد هر کسی را که بخواهد می‌بخشد و هر کسی راکه بخواهد عذاب می‌دهد؛ بجز شرک که الله متعال آن را هر گزنمی بخشد مگر اینکه فرد پیش از مرگ از آن توبه کند.

الله متعال در این‌باره می‌فرماید: إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ. (نسا: ۴۸)

همانا الله متعال نمی‌بخشد اینکه به او شرک آورده شود و می‌بخشد علاوه از شرک (دیگر گناهان) را برای هر کس که به خواهد.

از عن عباده بن صامت رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و‌آله وسلم در حالی که جمعی از یارانش در اطرافشان بودند فرمودند: بایعونی على أن لا تُشرکوا بالله شیئاً، ولا تَسرقوا، ولا تَزْنوا، ولا تقتلوا أولادَکم، ولا تأتوا ببهتان تفترونه بین أیدیکم وأرجلکم، ولا تعصوا فی معروفٍ. فمن وفىَّ منکم فأجره على الله، ومن أصابَ من ذلک شیئاً فعُوقِب به فی الدنیا، فهو کفَّارة له، ومن أصاب من ذلک شیئاً ثم ستره الله علیه فی الدنیا، فهو إلى الله إن شاءَ عفا عنه وإن شاء عاقبَهُ، فبایعناه على ذلک.

بیایید و با من بر این بیعت نمایید؛ که به همراه الله چیزی را شریک نیاورید، اسراف نکنید، زنا نکنید، فرزندانتان را نکشید، و یکدیگر را تهمت (فحشا) نزنید، و در کارهای نیک نافرکانی نکنید، سپس هرکس از شما به این امور پایبندی نمود اجر و مزدش بر الله است، و هر کس یکی از اینها را مرتکب شد و در دنیا سزا داده شد پس این سزا برایش کفاره است، و هرکس یکی از این گناهان را مرتکب شد و سپس الله او را در دنیا پوشاند (و کسی از گناهش با خبر نکرد) پس آن به دست الله است اگر بخواهد آن را معاف کند و اگر هم بخواهد سزا دهد ،(عباده بن صامت رضی الله عنه) می‌فرماید: ما بر همین شرط با ایشان بیعت نموده‌ایم این روایت صحیح رابخاری و مسلم روایت نموده‌اند.)

.

آری دوستان عزیز و گرامی؛ شرک گناهی است که تمام اعمال نیک انسان را بر باد نموده و مانع می‌شود از اینکه انسان از اجر و ثواب اخروی آنها بهره‌مند شود.

الله متعال در این‌باره می‌فرماید: وَلَقَدْ أُوحِیَ إِلَیْکَ وَإِلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکَ لَئِنْ أَشْرَکْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُکَ وَلَتَکُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ. (زمر: ۶۵)

و همانا بسوی من تو و پیامبرانی پیش از تو وحی شده است که اگر شرک کردی یقینا عملت بر باد خواهد شد و قطعا از زیانکاران خواهد گشت.

و نیزالله متعال می‌فرماید: وَلَوْ أَشْرَکُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ. ( أنعام: ۸۸)

و اگر شرک کنند از (اعمال) آنها هر آنچه را که بودند انجام می‌دادند بر باد خواهدگشت.

و در جای دیگر الله متعال می‌فرماید: وَمَنْ یَکْفُرْ بِالْأِیمَانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ. (مائده: ۵)

و هر کس به ایمان کفر بورزد قطعا عملش بر باد شده و در حالی که او در آخرت از زیانکاران خواهد بود.

و در آیه‌ای دیگری الله متعال می‌فرماید: وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُوراً. (فرقان: ۲۳)

و به هر عملی که انجام داده‌اند مى‌پردازیم و آن را [چون] گردى پراکنده مى‌سازیم.

انس بنِ مالک رضی الله عنه می‌فرماید: رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: إنَّ اللهَ لا یَظلِمُ مؤمناً حَسَنةً؛ یُعطِی بها فی الدُّنیا، ویَجزِی بها فی الآخِرَةِ، وأمَّا الکافِرُ فیُطْعَمُ بحسناتِ ما عَمِلَ بها للهِ فی الدُّنیا، حتى إذا أفضى إلى الآخِرةِ لم تَکُنْ لهُ حسنَةٌ یُجْزَى بها.

همانا الله به هیچ مؤمنی نسبت به هیچ نیکی ظلم نمی‌کند در دنیا به این مؤمن خیر وب رکت داده می‌شود و در آخرت نیز به او اجر و ثواب داده می‌شود ولی کافر هر کاری که برای الله در دنیا انجام داده است در مقابل به او خوراک و بهره‌مندی از دنیا داده می‌شود تا اینکه زمانی که به آخرت می‌رسد هیچ نیکی ندارد که در مقابل به او پاداشی داده شود. (این روایت صحیح را مسلم روایت نموده است.)

ابوهریره رضی الله عنه می‌فرماید: رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند: لا یَجتَمِعُ الإیمانُ والکُفرُ فی قلبِ امرئٍ.

ایمان (واقعی) و کفر در دل شخصی جمع نمی‌گردد. (این روایت صحیح در سلسله احادیث صحیحه شماره: ۱۰۵۰ آمده است.)

آری تمام کسانی که به نوعی گرفتار شرک شده‌اند این را باید بدانند که پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در قیامت فقط برای گنه کاران موّحدین یعنی کسانی که بدون شرک از دنیا رفته اند شفاعت خواهد نمود و مشرکین را شفاعت نخواهد نمود.

ابوهریره رضی الله عنه می‌فرماید: رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: لکلِّ نبی دعوةٌ مُستجابةٌ، فتعجَّلَ کلُّ نبیٍّ دعوتَه، وإنی اختبأتُ دعوتی شفاعةً لأمتی یومَ القیامة، فهی نائلةٌ إن شاء الله من ماتَ من أمتی لا یُشرک بالله شیئاً.

برای هر پیامبری یک دعای (ویژه‌ای) است که پذیرفته می‌شود، هر پیامبری عجله نموده و از دعای (ویژه‌اش در دنیا) استفاده نموده است ولی من دعای (ویژه‌ام) را مخفی نموده و از آن برای شفاعت امتم در روز قیامت استفاده خواهم نمود و شفاعتم ان شاء الله شامل هر کسی که از امتم که بمیرد و به‌همراه الله چیزی را شرک نیاورده باشد خواهد شد. (این روایت صحیح را مسلم روایت نموده است.)

ابن عباس رضی الله عنه می‌فرماید: رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند:  أُعطیتُ الشَّفاعة؛ وهی نائلةٌ من لا یُشرک بالله شیئاً.

به من (حق) شفاعت (نمودن) داده شده است و این شفاعت شامل حال هر کسی که به‌همراه الله چیزی را شرک نیاوره باشد خواهد شد. (این حدیث را ابن أبی عاصم در (السنة)روایت نموده، و استاد آلبانی آن را در تخریج: ۸۰۳ صحیح قرار داده است.)

ابوهریره رضی الله عنه می‌فرماید: رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: أسعدُ الناسِ بشفاعتی یومَ القیامةِ؛ من قال لا إله إلا الله، خالِصاً من قلبه.

مسحق‌ترین افراد به شفاعتم در روز قیامت کسی است که (لا اله الا الله) را مخلصانه و از ته دل گفته باشد. (این روایت صحیح را بخاری روایت نموده است.)

اسلام در دفاع از توحید می‌جنگد و می‌خواهد تا انسانها را از پرستش بندگان به سوی پرستش پروردگار سوق داده و از ایمان به طاغوت به سوی ایمان به معبود به حق و یکتا ببرد.

الله متعال در این‌باره می‌فرماید: وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَیَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ بَصِیرٌ. (أنفال: ۳۹)

و با آنها بجنگید تا که فتنه‌ای باقی نماند و تمام دین فقط از آن الله گردد، پس اگر باز آمدند همانا الله نسبت به آنچه انجام می‌دهند بسیار بیناست.

و در جای دیگر الله متعال در این‌باره می‌فرماید: قَاتِلُوا الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَلا یُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلا یَدِینُونَ دِینَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ حَتَّى یُعْطُوا الْجِزْیَةَ عَنْ یَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ. (توبه: ۲۹)

بجنگید با آن دسته از اهل کتاب(یهود و نصاری) که نه به الله ایمان می آورند و نه هم به روز قیامت، و نه آنچه را که الله و رسولش حرام قرار داده حرام می دانند و نه هم متدین به دین حق اند؛ تا اینکه خوار وذلیل با دست خودشان جزیه پرداخت نمایند.

و در آیه‌ای دیگر الله متعال در این‌باره فرموده است: فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ. (بقره: ۲۵۶)

پس هر کس که به طاغوت کفر می‌ورزد و به الله ایمان می‌آورد قطعا او به دستگیره محکمی که قطع شدنی نیست را محکم گرفته است و الله کاملا شنوا و بی‌نهایت داناست .

ابن عمر رضی الله عنهما می‌فرماید: رسولَ الله صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: أُمِرتُ أن أقاتلَ الناسَ حتى یشهدوا أن لا إله إلا الله، وأن محمداً رسولُ الله، ویُقیموا الصلاةَ، ویُؤتوا الزکاةَ، فإذا فعلوا ذلک عَصَمُوا منی دماءَهُم وأموالَهم إلا بحقِّ الإسلام، وحسابُهم على الله.

به من دستور داده شده است تا با مردم بجنگم تا اینکه گواهی دهند که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست و یقینا محمد پیامبر الله است، و نماز را بر پا دارند و زکات را پرداهت نمایند و چون این اعمال را انجام دهند خون‌هایشان واموالشان را از من بجز حق اسلامی که به آنها تعلق می‌گیرد محفوظ داشته‌اند و حساب درونی آنها بر الله است. (این روایت صحیح را بخاری و مسلم روایت نموده‌اند.)

ابو هریره رضی الله عنه می‌فرماید: رسولَ الله صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: أُمرتُ أن أقاتلَ الناسَ حتى یشهدوا أن لا إله إلا الله، ویؤمنوا بِی وبما جِئتُ به، فإذا فعلوا ذلک عَصَمُوا منی دماءَهم وأموالَهُم إلا بحقها، وحسابُهم على الله .

به من دستور داده شده است تا با مردم بجنگم تا اینکه گواهی دهند که بجز الله دیگر معبود به حقی نیست و به من (محمد) و به آنچه که من آورده ام ایمان بیاورند، و چون این اعمال را انجام دهند خون‌هایشان و اموالشان را از من بجز حقی که به آنها تعلق می‌گیرد محفوظ داشته‌اند و حساب درونی آنها بر الله است. (این روایت صحیح را مسلم روایت نموده است.)

ابو مالک أشجعی، از پدرش روایت نموده که ایشان فرمودند: رسولَ الله صلی الله علیه و آله وسلم فرموده اند: من وحَّدَ اللهَ تعالى، وکفرَ بما یُعبَدُ من دونه، حُرِّمَ مالُه ودمُه، وحسابُه على الله عزّوجلّ.

هرکس الله متعال را به یکتائی عبادت و پرستش نمود و به هر آنچه غیر از او عبادت و پرستش می‌شوند کفر و انکار نمود (گرفتن) مال و (ریختن) خونش حرام قرار داده شده است و محاسبه درونی او با الله عزوجل می‌باشد. (این روایت صحیح را مسلم روایت نموده است.)

.

از آنجای که ما برای عبادت الله متعال آفریده شده‌ایم و باید فقط او را عبادت کنیم لذا باید این عبادت خالصانه و برابر با دستور او باشد لذا علماء رحمهم الله می‌فرمایند از قرآن و سنت این بدست می‌آید که شرائط یک عبادت درست و صحیح دو چیز است:

۱ـ عبادت باید خالصانه و برای رضای الله متعال و بدور از شرک و ریا انجام شود، وگرنه آن عبادت باطل و بدون اجر بوده، بلکه برعکس باعث کفر و گناه برای فرد می‌گردد، در این‌باره الله متعال می‌فرماید: فَمَنْ کَانَ یَرْجُوا لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحاً وَلا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً. (کهف: ۱۱۰)

پس هر کس امیدوار ملاقات با پروردگارش است پس باید که کردار نیک انجام داده و در عبادت پروردگارش کسی را به‌همراه او شریک نیاورد.

و در جای دیگر الله متعال می‌فرماید: إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً. (کهف: ۷)

همانا هر آنچه ما بر روی این زمین قرار داده‌ایم برای زیبائی و زینت آن است و تا اینکه ما این (انسان)ها را آزمایش کنیم که کدام یک از اینها نیک کردار و درست کارتراست.

و در آیه‌ای دیگر چنین فرموده است: الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً. (ملک: ۲)

(الله) ذاتی است که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را آزمایش نماید که کدام یک از شما نیک کردار و درست کارتراست .

ازمحمود بن لبید رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و‌آله وسلم فرمودند: إن أخوفَ ما أخافُ علیکم الشرکَ الأصغر. قالوا: وما الشرکُ الأصغرُ یا رسولَ الله صلی الله علیه و آله وسلم ؟ قال: الریاء؛ یقول الله عزوجل إذا جزى الناسَ بأعمالهم: اذهبوا إلى الذین کنتم تُراؤون فی الدنیا، فانظروا هل تجدون عندهم جزاء.

همانا از آنچه از همه بیشتر بر شما می‌ترسم شرک اصغر (کوچکتر) است (صحابه) عرض کردند: ای رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم شرک اصغر چیست؟ (رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: ریا است، زمانی که الله عزوجل پاداش اعمال را می‌دهد به ریاکاران می‌گوید: بروید بنزد کسانی که در دنیا برای آنها ریاکاری می‌کردید و آنجا نگاه کنید که آیا در نزد آنان پاداشی را می‌بیند؟ (این روایت صحیح در مسند احمد و دیگر کتب وصحیح الترغیب والترهیب: ۲۹ آمده است.)

ازابوهریره، رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: قال الله عزوجل: أنا أغنى الشرکاء عن الشرک، فمن عملَ لی عملاً أشرک فیه غیری فأنا منه بریء، وهو للذی أشرکَ.

الله عزوجل فرموده: من از بی نیازترین شریکان در شراکت هستم پس هر کسی که عملی را برای من انجام داد و در آن غیر مرا شریک نمود من از آن بیزارم و آن عمل برای کسی است که با من شریک قرار داده شده است . (این روایت صحیح در ابن ماجه و دیگر کتب وصحیح الترغیب والترهیب: ۳۱ آمده است.)

و از ابوسعید بن أبی فضاله رضی الله عنه روایت است که ایشان فرمودند من از رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم شنیدم که می‌فرمایند فرمودند: إذا جمع الله الأولین والآخرین لیوم القیامة؛ لیوم لا ریب فیه، نادى مُنادٍ: من کان أشرکَ فی عمله لله أحداً، فلیطلُب ثوابَه من عنده، فإن اللهَ أغنى الشرکاءِ عن الشرک.

هنگامی که الله همه (انسانها) را از اول تا به آخر برای روز قیامت جمع کند همان روزی که در آن هیچ شک و تردیدی نیست، اعلان کننده‌ای اعلان می‌نماید: هر کس که در عملی که باید تنها برای الله انجام می‌شد شرک نموده است پس باید به نزد همان کس رفته و اجر و ثوابش را از نزد او طلب نماید زیرا قطعا الله از بی‌نیازترین شریکان از شراکت است . این روایت صحیح در ابن ماجه، ترمذی، ابن حبان وصحیح الترغیب والترهیب: ۳۰ آمده است.)

۲ـ دومین شرط هر عبادت این است که برابر با شرعی یعنی دستورات الله و رسول باشد در باره رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرماید: من عمل عملا لیس علیه امرنا فهو رد.

هر کس کار و عملی را انجام دهد که برابر با دستورات (دین) ما نباشد آن مردود است .(این روایت صحیح را مسلم روایت نموده است.)

منبع:http://ilafweb.com

بازديد : 161 بار دسته بندي : حق الله نظر دهيد! [ ]


پيوند ها پيوند ها'

تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک

  • آیشیک

    دستگاه cnc چوب

    آیشیک

    پایان نامه علوم سیاسی

    پایان نامه علوم سیاسی

    طراحی سایت|بهینه سازی سایت|طراحی وب سایت

    صرافی ایرانی

    خرید جم کلش رویال

    خرید جم کلش

    فروشگاه اینترنتی لباس

    کلش رویال

    طراحی سایت

    ثبت آگهی رایگان

    دانلود پروژه و پایان نامه

    دانلود آهنگ جدید

    دانلود فیلم

    دانلود مقاله

    دانلود مقاله

    دانلود مقاله

    خريد لباس زنانه

    دانلود جدید ترین آهنگ ها

    تصفیه آب معصومی

    عکس نوشته عاشقانه

    خرید ساعت مچی

    دانلود آهنگ جدید

    فراسیون

    دانلود فیلم و موزیک ویدیوی هندی

    فروش آپارتمان

    تراکتور کمباین نیوهلند

    تشک

    خرید اینترنتی لباس زنانه

    تور لحظه آخری

    تور کیش

    دستگاه بسته بندی

    تشریفات

    دانلود آهنگ جدید

    خرید بازی

    موسسه حفاظتی

    ترخیص کالا

    نصب دوربین مداربسته

    مدل دکوراسیون آشپزخانه 2016












  • بک لينک بک لينک
    خرید گیفت کارت ارزان اسپاتیفای استیم
    خرید آنلاین گیفت کارت گوگل پلی با گیفتی دات کام
    خاک پوششی
    تور ارزان کیش لحظه آخری
    هتل های 5 ستاره کیش
    تور کیش از مشهد لحظه آخری
    تور کیش نوروز 95
    دیدنی های جزیره کیش
    بلیط کیش ارزان قیمت
    بلیط پرواز کیش
    خرید گیفت کارت آیتونز و گوگل پلی
    بزرگترین مرکز خرید و فروش گیفت کارت
    تور ارزان کیش نوروز 95