close
تبلیغات در اینترنت

سیره ی رفتار امام زمان(عج)


درباره سايت درباره سايت
مذهبی-دینی
سلام امیرحسین مدنی هست با این وبلاگ در خدمت شما امیدوارم که شما از این وبلاگ استفاده نمایید لطفا نظر فراموش نشود

موضوعات موضوعات

خداوند

اسامی و صفات خداوند

اثبات عقلی خداوند

گفتگو با خدا

توبه

توبه ی نصوح

متفرقه توبه

قرآن

دانستنیهای قرآنی

اعجاز قران

قرائت تجویدی قرآن

نرم افزار قرآنی

ترتیل پرهیزکار

ترتیل عبدالباسط

ترتیل استاد منشاوی

تفسیرقران

ترتیل الشیخ مشاری بن راشد العفاسی

تربیت قرآنی

گناه

آثار گناه

گناهان کبیره

گناهان صغیزه

راه های دوری از گناه

اثار گناه از دیدگاه قرآن

متفرقه گناه

نماز

فلسفه ی نماز

اسرار نماز

آثار ترک نماز

آثار جسمی نماز

آثار روحی نماز

حقوق

حق النفس

حق الناس

حق الله

حجاب

فلسفه حجاب

حجاب در اسلام

حجاب در ادیان دیگر

آثار بد حجابی

حجاب در قرآن

حجاب از دیدگاه معصومین

حجاب از نگاه امام خمینی (ره)

متفرقه حجاب

شیطان

حیله شیطان

راه های مقابله با شیطان

خلقت شیطان

سخنرانی

سخنرانی استاد ماندگاری

سخنرانی استاد عالی

سخنرانی استاد فرحزاد

سخنرانی استاد کافی

سخنرانی استاد دهنوی

سخنرانی استاد دانشمند

سخنرانی استاد پناهیان

حاج مجتهدی تهرانی

سخنرانی استاد صدیقی

سخنرانی استاد پور ارغدی

سخنرانی استاد رفیعی

استاد رائفی پور

استاد فاطمی نیا

حجت الاسلام علی اکبری

سخنرانی استاد هاشمی نژاد

سخنرانی استاد مطهری

سخنرانی آیت الله وحید خراسانی

احکام

احکام نماز

احکام وضو

احکام غسل

احکام حج

احکام خمس

احکام امربه معروف ونهی از منکر

مداحی

کریمی

سیب سرخی

حاج محمد رضا طاهری

جوادی مقدم

امام زمان (ع)

معجزات امام زمان

رجعت

غیبت صغری وکبری

علائم ظهور

متفرقه امام زمان(ع)

پرسش وپاسخ مهدوی

سیره ی رفتار امام زمان(عج)

وظایف منتظران ظهور

عمومی

حکایت پند آموز

خواندنی وشنیدنی

چیستان

جملات بزرگان

پاسخ به شبهات

موبایل مذهبی

نرم افزار موبایل

تم موبایل

فیلم مذهبی

مستند مذهبی

سریال مذهبی

پیامبر اکرم(ص)

زندگینامه پیامبر اکرم (ص)

فضائل پیامبر اکرم(ص)

احادیث پیامبر اکرم (ص)

امام علی (ع)

زندگینامه حضرت علی

فضائل امام علی (ع)

خلقت

خلقت جهان

خلقت جهان در قرآن کریم

امام خمینی

کرامات امام خمینی

مراجع تقلید

آیت الله العظمی خامنه ای

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

آیت الله العظمی سیستانی

آیت الله العظمی نوری همدانی

آیت الله وحید خراسانی

اصول دین

معاد

توحید

نبوت

امامت

عدل

رمضان

اعمال رمضان

فضیلت ماه مبارک رمضان

عاشورا

فلسفه قیام عاشورا

اهداف قیام عاشورا

پاسخ به شبهات عاشورا

اعمال عاشورا


آرشيو آرشيو

دی 1394

تير 1393

فروردين 1393

اسفند 1392

دی 1392

آذر 1392

آبان 1392

مهر 1392

شهريور 1392

مرداد 1392

تير 1392

خرداد 1392

ارديبهشت 1392

فروردين 1392

اسفند 1391


بنر ما ودوستان بنر ما ودوستان


نويسندگان نويسندگان

امیرحسین مدنی (647)

mazhabi-dini (0)


جستجوگر پيشرفته سايت




?
آخرين ارسال هاي انجمن
آخرين ارسال هاي انجمن


سیره عملی امام زمان(علیه السلام) در عصر ظهور





سیره عملی امام زمان(علیه السلام) در عصر ظهور

پس از ارائه آنچه كه به اختصار در شرح احوالات امام زمان ـ علیه السّلام ـ آوردیم، مناسب می‌دانیم به عنوان حُسْن ختام این مجموعه، بخشی از روایاتی را كه درباره‌ سیرت امام زمان ـ علیه السّلام ـ پس از ظهور است نقل كنیم. در این باره، آنچه را كه استاد محمد رضا حكیمی در كتاب پر ارج «خورشید مغرب» آورده است عیناً نقل كرده و علاوه بر محتوای این كتاب روایات، از قلم ادیبانه استاد نیز بهره می‌گیریم:

الف) سیرت دینی

مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ در برابر خداوند و جلال خداوند، فروتن است، ‌همچون عقاب، به هنگامی كه بال خویش فرو گشاید و سر به زیر انداخته، از اوج آسمان فرو د آید. مهدی، در برابر جلال خداوند اینسان خاشع و فروتن است. خدا و عظمت خدا، در وجود او متجلی است، و همه‌ی هستی او را در خود فرو برده است.[1]
مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ عادل است و خجسته و پاكیزه. او ذرّه‌ای از حق را فرو نگذارد. خداوند دین اسلام را به دست او عزیز گرداند... مهدی، همواره بیم خداوند را به دل دارد، و به مقام تقرّبی كه نزد خدا دارد مغرور نشود. او به دنیا دل نبدد، و سنگی روی سنگ نگذارد. در حكومت او، به احدی بدی نرسد، مگر آنجا كه حدّ خدایی جاری گردد.[2]

ب) سیرت خلقی

مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، صاحب حشمت و سكینه و وقار است. مهدی جامه‌هایی درشتناك پوشد، و نان جو خورد. علم و حلم مهدی از همه‌ی مردمان بیشتر است. مهدی، همنام پیامبر است (محمد)، و خُلق او، خُلق محمدی است.[3]
مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، در جهان، با مشعل فروزان هدایت سیر كند، و چونان صالحان بزیَد.[4]

ج) سیرت عملی

به هنگام رستاخیزِ مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، آنچه هست، دوستی و یگانگی است، تا آنجا كه هر كس هر چه نیاز دارد، از آن دیگری بردارد، بی‌هیچ ممانعتی.[5]
در زمان مهدی، مؤمنان در معاملات از یكدیگر سود نگیرند.[6] كینه‌ها از دل‌ها بیرون رود، و همه جا را آسایش و امنیت فرا گیرد.[7]
مهدی، بخشنده است، ‌و بی‌دریغ، مال و خواسته، به این و آن دهد. نسبت به عمّال و كارگزاران و مأموران دولت خویش بسیار سخت‌گیر باشد، و با ناتوانان و مستمندان، بسیار دل رحم و مهربان.[8]
علامه المهدیّ، أن یَكُونَ شدیداً عَلَی العُمّال، جَواداً بِالمال، رَحیماً بِالمَساكین.[9]
مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، در رفتار چنان است كه گویی با دست خود،‌كره و عسل، به دهان مسكینان می‌نهد.[10] مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، چونان امیر المؤمنین ـ علیه السّلام ـ زندگی كند، نان خشك بخورد، و با پارسایی بِزیَد.[11]

د) سیرت انقلابی

مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، حقّ هر حقداری را بگیرد و به او دهد؛ حتی اگر حق كسی زیر دندان دیگری باشد، از زیر دندان انسان متجاوز و غاصب بیرون كشد، و به صاحب حق باز گرداند.[12]
چون مهدی قیام كند، جزیه برداشته شود، و غیر مسلمانی نماند. او مردم را با شمشیر به دین خدا دعوت كند، هر كس نپذیرد گردن زند، و هر كس را سركشی كند، خرد سازد.[13] مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، وارد شهر كوفه شود، و هر منافق و شك باوری را بكشد، و كاخ‌ها را ویران سازد، و ارتش مستقر در آنجا را از دم تیغ بگذراند. اینچنین، ظَلَمَه و اعوان ظلمه را بی‌دریغ بكشد، تا خدا راضی شود و خشنود گردد.[14]
مهدی، مانع الزّكاه[15] را بكشد. زانی مُحْصِن را نیز بدون طلب شاهد رَجْم كند.[16]
زُراره بن أعْیَن گوید: «از امام محمد باقر ـ علیه السّلام ـ پرسید: آیا قائم، با مردمان، مانند پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ رفتار كند؟ فرمود: هیهات، هیهات! پیامبر با ملایمت با مردم رفتار می‌كرد، و می‌كوشید تا محبت مردم را، در راه دین، جلب كند و تألیف قلوب نماید. اما قائم با شمشیر و قتل با مردم روبرو شود. خدا به او اینگونه امر كرده است كه بكشد و توبه‌ای از كسی نپذیرد. وای به حالِ كسی كه با مهدی بر سر ستیز آید.[17]
مهدی، فقط و فقط شمشیر بشناسد؛ او از كسی توبه نپذیرد، و در راه اجرای حكم خدا و استقرار بخشیدن به دین خدا، به سخن كسی گوش ندهد، و نكوهش احدی را نشنود.[18]

هـ) سیرت سیاسی

به هنگام حكومتِ مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، حكومت جبّاران و مستبكران، و نفوذ سیاسی منافقان و خائنان نابود گردد.[19]
شهر مكه، قبله‌ی مسلمین، مركز حركت انقلابی مهدی شود. نخستین افراد قیامِ او، در آن شهر، گرد آیند،و در آنجا به او بپیوندند.
مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، به نفوذ یهود و مسیحیت در جهان خاتمه دهد. از غار اَنطاكیِّه، تابوت سكینه را بیرون آورد، نسخه‌ی اصلی تورات و انجیل در آن است. و بدین گونه در میان اهل تورات با تورات، و در میان اهل انجیل با انجیل حكم كند، و آنان را به متابعتِ خویش فرا خواند. برخی به او بگروند.[20]
با دیگران جنگ كند، ‌و هیچ صاحب قدرتی و صاحب مرامی (چه از اهل كتاب و چه از دیگر مسلك‌ها و مرام‌ها) باقی نماند، و دیگر هیچ سیاستی و حكومتی، جز حكومت حقّه‌ی اسلامی و سیاست عادله‌ی قرآنی، در جهان جریان نیابد. بدین گونه حكومت مهدی،‌شرق و غرب عالم را فرا گیرد. عیسی ـ علیه السّلام ـ از آسمان فرود آید، و پشت سر مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ نماز گزارد، و فریاد زند كه: «درِ بیت المقدس را باز كنید!» در را باز كنند. در این میان، دَجّال با هفتاد هزار یهودی مسلح پدیدار شود... و چون عیسی آهنگ كشتن دجال كند، دجال بگریزد. عیسی بگوید: من تو را با یك ضربت بكشم و چنین شود. او را بگیرد و بكشد. یهودیان در گوشه و كنار، ‌و در پناه هر سنگ و درخت و جانور و چیز دیگری پنهان شوند. اما همه چیز به سخن آید و بانگ بردارد: ای بنده‌ی مسلمان خدا، اینجا یك یهودی است بیا و او را بكش.[21]
و این چنین جهان از وجود یهودی پاك گردد. آری، چون مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ قیام كند، زمینی نماند، مگر این كه در آنجا گلبانگ محمدی: «أشهَدُ أن لا إله إلاّ الله، وَ أشهَدُ أنَّ مَحَمَّداً رَسولُ الله» بلند گردد.[22]

و) سیرت تربیتی

در زمان حكومت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، به همه‌ی مردم، حكمت و علم بیاموزند، تا آنجا كه زنان در خانه‌ها، با كتاب خدا و سُنّتِ پیامبر، ‌قضاوت كنند.[23] در آن روزگار قدرت عقلی توده‌ها تمركز یابد. مهدی، به تأیید الهی، خردهای مردمان را به كمال رساند، و در دل همگان فرزانگی پدید آورد.[24] در روزگار ظهور دولت مهدی، عیب و آفت از شیعه برطرف گردد، و دل‌های آنان چون پاره‌های پولاد شود. یك مرد،‌به نیرو، چون چهل مرد باشد. و حكومت و سروری روی زمین به دست آنان افتد.[25]

ز) سیرت اجتماعی

چون مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، درآید ـ پس از سختی‌ها كه افتد، و جنگ‌ها كه رَوَد ـ ظلم و ستم را براندازد، و سراسر زمین را از عدل و داد بپا كند. هیچ جای در زمین باقی نماند، مگر این كه از بركت عدل و احسان او فیض برد و زنده شود، حتی جانواران و گیاهان نیز از این بركت و عدالت و داد و نكویی بهره‌مند گردند.[26] و همه‌ی مردم، در زمان مهدی، توانگر و بی‌نیاز شوند.[27]
عدالت مهدی چنان باشد، كه بر هیچ كس، در هیچ چیز، به هیچ گونه، ستمی نرود. نخستین نشانه‌ی عدل او آن است كه سخنگویان حكومت او، در مكه، فریاد زنند: «هر كس نماز فریضه‌ی خویش را، در كنار حَجَر الأسود و محل طواف، خوانده است، اكنون می‌خواهد نماز نافله بخواند، به كناری رود، تا حق كسی پایمال نگردد، و هر كس می‌خواهد نماز فریضه بخواند، بیاید و بخواند.»[28]

ح) سیرت مالی

همه‌ی اموال جهان، در نزد مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ گرد آید، آنچه در دل زمین است و آنچه بر روی زمین. آنگاه مهدی به مردمان بگوید: «بیایید! و این اموال را بگیرید! اینها همان چیزهایی است كه برای به دست آوردن آنها، قطع رَحِم كردید و خویشان خود را رنجاندید، خون‌های بناحق ریختید، و مرتكب گناهان شدید. بیایید و بگیرید!»
پس دست به عطا گشاید، چنان كه تا آن روز كسی آنچنان بخشش اموال نكرده باشد.[29]
در زمان مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، زمین محصول بسیار دهد، و مال و خواسته همی خرمن شود. هر كس نزد مهدی آید و گوید: «به من مالی ده!»، مهدی بی‌درنگ بگوید: «بگیر».[30]
مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، اموال را، به صورت مساوی، میان همگان تقسیم كند.[31] و كسی را بر كسی امتیاز ندهد.[32]

ط) سیرت اصلاحی

مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، فریادرسی است، كه خداوند او را بفرستد، تا به فریاد مردم عالم برسد. در روزگار او، همگان، به رفاه و آسایش و وفور نعمتی بی‌مانند دست یابند، حتی چهارپایان فراوان گردند، و یا دیگر جانواران، خوش و آسوده باشند. زمین گیاهان بسیار رویاند. آب نهرها فراوان شود. گنج‌ها و دفینه‌های زمین و دیگر معادن استخراج گردد.[33] در زمان مهدی،‌آتش فتنه‌ها و آشوب‌ها بیفسرد، رسم ستم و شبیخون و غارتگری برافتد، و جنگ‌ها از میان برود.[34]
مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، مردم جهان را،‌از آشوبی بزرگ و همه‌گیر و سردرگُم نجات بخشد.[35]
در جهان،‌جای ویرانی نماند، مگر آن كه مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ آنجا را آباد سازد.[36]
یاران قائم به سراسر جهان پا نهند، و همه جا قدرت را در دست گیرند. همه كس و همه چیز مطیع آنان شوند، حتی درندگان صحرا و مرغان شكاری، ‌همه و همه، رضا و خشنودی آنان را بطلبند. شادی و شادمانی یافتن به این پیام آوردنِ دین و صلاح و عدالت، تا بدانجاست كه قطعه‌ای از زمین بر قطعه‌ای دیگر مباهات كند كه یكی از یاران مهدی بر آنجا پا نهاده است.[37] هر یك از یاران قائم، به نیرو، چون چهل مرد باشد، و دل آنان، مانندِ پاره‌های پولاد. اگر كوه‌هایی از آهن بر سر راه آنان پیدا شود، آنها را بشكافند. یاران قائم، شمشیرهای خویش را بر زمین ننهند، ‌تا این كه خدای عزوجل راضی شود «لایَكُفُّونَ سُیُوفَهُم، حَتّی یَرْضَی اللهُ عزَّوَجلَّ.»[38]
آری، هنگامی كه جهان را فتنه و آشوب آكنده سازد، و همه جا را غارتگری و فساد و ستم بپوشد، خداوند مصلح بزرگ را بفرستد، تا دژهای ضلالت و گمراهی را از هم فرو پاشد، و فروغ توحید و انسانیت و عدالت را، در دل‌های تاریك و سنگ شده، بتاباند.[39] و سرانجام، درباره‌ی سیرت اصلاحی مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، به سخنان علی ـ علیه السّلام ـ می‌رسیم، در «نهج البلاغه»: شهادت پدر، در حق پسر: «چون مهدی درآید، هوا پرستی را به خدا پرستی باز گرداند، پس از آن كه خدا پرستی را به هوا پرستی باز گردانده باشند. رأی‌ها و نظرها و افكار را به قرآن باز گرداند. پس از آن كه قرآن را به رأی‌ها و نظرها و افكار خود باز گردانده باشند... او عُمّال و كارگزاران را مؤاخذه كند. زمین آنچه را در اعماق خویش دارد برای وی بیرون دهد، ‌و همه‌ی امكانات و بركات خویش را در اختیار او گذارد. آنگاه است كه مهدی به شما نشان دهد كه سیرت عدل كدام است، و زنده كردنِ كتاب و سُنّت چیست؟».[40]

ی) سیرت قضایی

در قضاوت‌ها و احكام مهدی، و در حكومت وی، سر سوزنی ظلم و بیداد بر كسی نرود، و رنجی بر دلی ننشیند.[41]
مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ، بر طبق احكام خالص دینی (بدون توجه به آراء و افكار دیگران و فُقها و علمای مذاهب)، ‌حكم و حكومت كند.[42]
مهدی، ‌میزان عدل را، در میان مردم نهد، و بدین گونه هیچ كس نتواند به د یگری ستمی كند.[43]
مهدی،‌ قضاوتی جدید آورد...[44] مهدی، به حكم داود و آلِ داود حكم كند، و از مردم بَیّنه و شاهد نطلبد.
شیخ مفید، می‌گوید: «چون قائمِ آلِ محمد ـ علیه السّلام ـ قیام كند، ‌مانندِ حضرت داود ـ علیه السّلام ـ، یعنی بر حسب باطن،‌قضاوت كند، ‌و بی‌هیچ نیازی به شاهد حكم دهد. خداوند حكم را به او الهام كند، و او بر طبق الهام الهی حكم كند. مهدی، نقشه‌های پنهانی هر گروه را بداند و به آنان آن نقشه‌ها را بگوید. مهدی، دوست و دشمنِ خود را، با نگاه، بشناسد.»[45]

پی نوشت:

[1] . المهدی الموعود...، ج1، ص280 و 300.
[2] . همان.
[3] . همان، ج1، ص281ـ282 و 266 و 300.
[4] . همان.
[5] . الاختصاص، ص24.
[6] . وسائل الشیعه، ابواب تجارت.
[7] . بحارالانوار، ج10.
[8] . المهدی الموعود...، ج1، ص277ـ276.
[9] . همان.
[10] . همان، ج1، ص297.
[11] . الغیبه، نعمانی؛ بحارالانوار، ج52، ص359.
[12] . المهدی الموعود...، ج1، ص279، 282، 283.
[13] . همان.
[14] . الارشاد؛ بحارالانوار، ج52، ص338.
[15] . كسانی كه زكات را پرداخت نمی‌كنند.
[16] . كمال الدین؛ بحارالانوار، ج52، ص325.
[17] . الغیبه، نعمانی؛ بحارالانوار، ج52، ص355.
[18] . همان.
[19] . المهدی الموعود، ج1، ص252.
[20] . همان، ج1، ص254ـ255.
[21] . همان، ج2، ص5 و 7.
[22] . تفسیر عیاشی، بحار الانوار، ج52، ص340.
[23] . بحارالانوار، ج52، ص352.
[24] . اصول كافی، ج1، كتاب العقل، حدیث 21.
[25] . خصال صدوق؛ خرائج راوندی؛ بحارالانوار، ج52، ص317، 335.
[26] . بحارالانوار، ج10. در این باره روایات بسیار است و معروف.
[27] . بحارالانوار، ج51، ص146.
[28] . الكافی، ‌ج4، ص427.
[29] . علل الشرایع صدوق، بحارالانوار، ج51، ص29.
[30] . كشف الغمّه اربلی؛ كفایه الطالب كنجی شافعی؛ بحارالانوار،‌ج51،‌ص88.
[31] . فصل سیزدهم كتاب خورشید مغرب،‌عنوان تساوی در اموال نیز ملاحظه كنید.
[32] . المهدی الموعود، ج1، ص264، 275، 277، 285، 287، 288، 311، 318؛ و ج2، ص11.
[33] . همان.
[34] . همان.
[35] . همان.
[36] . همان.
[37] . كمال الدین؛ بحارالانوار، ج52، ص327.
[38] . همان.
[39] . المهدی الموعود...، ج1، ص310.
[40] . نهج البلاغه، چاپ فیض الاسلام، ص424ـ425.
[41] . المهدی الموعود...، ج1، ص280، 283ـ284.
[42] . همان.
[43] . همان.
[44] . الغیبه، نعمانی، ‌بحارالانوار، ج52، ص349 و 354.
[45] . الارشاد، ص365ـ366.

 

رسول جعفريان ـ تاريخ فكري و سياسي امامان شيعه(ع)، ص

منبع:http://noorportal.net

بازديد : 648 بار دسته بندي : سیره ی رفتار امام زمان(عج) نظر دهيد! [ ]


سيره امام زمان (عليه السلام) در عزاداري براي امام حسين (عليه السلام)


 

سيره امام زمان (عليه السلام) در عزاداري براي امام حسين (عليه السلام)


سيره امام زمان (عليه السلام) در عزاداري براي امام حسين (عليه السلام)

حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف اهتمام بسيار به عزاداري و گريه براي مصائب امام حسين عليه السلام داشته است، تا آنجا که دو زيارت ناحيه ( زيارت امام حسين عليه السلام و زيارت شهداي کربلا) از ناحيه مقدسه آن بزرگوار نقل شده که در هر دو، فرازهائي بسيار از ذکر مصائب جانسوز امام حسين عليه السلام ذکر شده است.
امام زمان «عجل الله تعالي فرجه الشريف » در فرازي از زيارت ناحيه امام حسين عليه السلام عرض مي کند «وَلَأَبکِيَنَّ بَدَلَ الدُّموعِ دَماً؛ براي مصائب تو، به جاي اشک ها، خون گريه مي کنم.» شايان توجه اين که طبق بعضي از روايات، هنگامي که امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در کنار کعبه ظهور کند، و مردم جهان را مورد خطاب قرار مي دهد، در همين خطابه ي جهاني و حساس يادي از امام حسين عليه السلام نموده و ذکري از مصيبت آن حضرت مي نمايد. و آن روايت چنين نقل شده:
هنگامي که حضرت قائم بين حجرالاسود و مقام ابراهيم ظهور مي کند، صداي خود را به پنج نداي زير بلند کرده مي فرمايد:
«أَلا يا أهْلَ الْعالَمِ اَنَا الامامُ القائمُ الثاني عَشَرَ
أَلا يا أهْلَ الْعالَمِ اَنَا الصّمْضامُ المُنْتَقِم
أَلا يا أهْلَ الْعالَمِ اَنَّ جَدّيَ الْحُسَيْن قَتَلوهُ عَطْشاناً
أَلا يا أهْلَ الْعالَمِ اَنَّ جَدّيَ الْحُسَيْن طَرَحوهُ عُرياناً
أَلا يا أهْلَ الْعالَمِ اَنَّ جَدّيَ الْحُسَيْن سَحَقوهُ عُدواناً:
اي مردم جهان! من امام قائم هستم، اي مردم جهان من شمشير بران انتقام گيرنده هستم. اي مردم جهان! جدم حسين عليه السلام را بعد از کشته شدن برهنه بر زمين انداختند. اي مردم جهان! پيکر جدم حسين عليه السلام را پس از کشته شدن، از روي دشمني، پامال سم اسبان و ستوران قرار دادند.»
چنان که ملاحظه مي کنيد امام قائم «عجل الله تعالي فرجه الشريف» در اين فرازها از سه مصيبت جانسوز امام حسين عليه السلام ياد کرده است که عبارتند از: تشنگي او، و برهنه انداختن بدن او، و پايمال نمودن پيکر نازنين او.
قابل ذکر است که واژه (سحق) در فارسي به معني له کردن مي آيد
منبع:http://noorportal.net

بازديد : 748 بار دسته بندي : سیره ی رفتار امام زمان(عج) نظر دهيد! [ ]


دولت مستضعفان


دولت مستضعفان

تشکیل دولت مستضعفان و تحقق بخشیدن به آرمان والا و الهی حکومت فرو دستان و عقب نگهداشته شدگان، از برنامه‏های اصلی و اقدام‏های اساسی و تردیدناپذیر مهدی موعودعلیه السلام است. در جامعه و نظامی که امام مهدی‏علیه السلام بنیاد می‏نهد، زمام همه امور در دست طبقات محروم است و مستضعفان بر آن حکم می‏رانند و به اداره جامعه می‏پردازند.
چنین آرمانی، هدف اصلی همه ادیان آسمانی به ویژه اسلام بوده است. در تعالیم ادیان، معیارها و اصولی بیان شده که جهت‏گیری کلی به سود مستضعفان و تحقّق بخش حاکمیت آنان است و رویارویی و نبرد اصلی پیامبران، با همین طبقات اشراف، مسرفان، مترفان و مستکبران بوده است؛ یعنی، طبقاتی که همواره از تن دادن به حق و عدل سرباز می‏زده‏اند و خوی و خصلت برتری جویی، سلطه‏طلبی، حق کشی و بیدادگری راه و روش ایشان بوده است.
خداوند در قرآن می‏فرماید: «وَنُریدُ اَنْ نَمُنَ عَلَی الَّذِینَ استُضْعِفُوا فِی الاَرْضِ وَ نَجْعَلَهُم اَئِمةً وَ نَجْعَلَهُمُ الوارِثینَ» [1] ؛ «و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرو دست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم، و ایشان را وارث [زمین] کنیم».
این آیه به صراحت، از امامت مستضعفان سخن گفته و فرو دستان و مستضعفان را میراث برِ آن زمین معرفی کرده است، روشن است که در دوران ظهور و قیام مهدی آل محمدصلی الله علیه وآله این وعده خدایی تحقق می‏پذیرد و حکومت آل محمدصلی الله علیه وآله؛ یعنی، همان حکومت مردم مستضعف و رسیدن محرومان به حق خود.
از نظر دیگر برای اجرای عدالت راستین، حاکمیت فرودستانِ محروم ضرورت دارد؛ زیرا در تمامی دوران گذشته تاریخ، مورد اصلی ظلم و بی‏عدالتی، طبقات محروم بوده‏اند و سرانجام باید پدیده ناهنجار و ضد بشری «استضعاف» - که تعبیری از همه ظلم‏ها و ستم‏ها است - از میان برود و انسان از زیر بار سنگین و شکننده آن آزاد شود.
برای این امر مهم، مبارزه با علل اصلی «استضعاف» ضرورتی اجتناب‏ناپذیر است. روشن است که زورمندان و زرمداران، دو عامل اصلی استضعاف در گذشته و اکنون بوده‏اند. هر ظلم و ستمی که به محرومان و بی‏پناهان شده است، یا مستقیم به دست حکومت‏های اشرافی و مرفّه انجام گرفته است و یا به دست طبقات اشراف و سرمایه دار که در زیر چتر حمایت حکومت‏های مستکبر قرار داشتند و با حکایت قانونی و عملی آنها، راه ظلم، تحمیل و استثمار را هموار می‏ساختند.
این نظام‏ها و جریان‏های ضد بشری، هنگامی پایان می‏یابند که حکومت و قدرت سیاسی و نظامی جامعه، به دست طبقات محروم و مستضعف سپرده شود. دفاع از حقوق پایمال شده فرودستان و مستضعفان، آن گاه امکان دارد که حاکمیت به دست آنان سپرده شود. هر حکومتی - هر چه صالح باشد - نمی‏تواند حقوق محرومان را به آنان بازگرداند؛ مگر اینکه خود از این طبقه باشد و دردهای این طبقه را با تمام وجود خویش لمس کرده باشد. از این رو، باید مستضعفان حاکمیت یابند و این از شاخه‏های اصلی اجرای عدالت مطلق است. [2] .

پی نوشت ها: 
[1] قصص (28)، آیه 5. 
[2] عصر زندگی، ص 165 - 174.



rayeheshgh.irمنبع:

بازديد : 317 بار دسته بندي : سیره ی رفتار امام زمان(عج) نظر دهيد! [ ]


بررسی سیره امام زمان[]






بررسی سیره امام زمان[]

روایات بزرگان معصوم (ع) سیره امام زمان را در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی نمودار ساخته ‏اند:

← زندگی شخصی
زندگی شخصی امام، بسیار ساده و دور از تجمّل و اشرافی‌گری است. زندگی آن حضرت از نظر مادّی همانند زندگی پایین‏ترین طبقات جامعه است.
روایات، امام زمان (ع) را در این عرصه به پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) مانند دانسته‏اند. [۲]
آن حضرت لباس کم‏بها می‏پوشد و همانند مستمندان غذا می‏خورد. [۳]
این شیوه همه رهبران و انسان‏های الهی است. آنان زندگی خویش را با نیازمندان و مستمندان همسان می‏کنند تا فقر و تنگ‌دستی بر آنان گران نیاید و محرومیت از مواهب مادّی آنان را نیازارد. [۴]
برقرار ساختن حکومت عدل جهانی بی‏گمان با رنج‏ها و سختی‏ها همراه است و از این رو، بنابر روایات حتی اصحاب امام زمان (ع) نیز پیش از برپایی این حکومت الهی در دشواری و زحمت زندگی می‏کنند. [۵]

←← محل سکونت حضرت مهدی بعد از ظهور
از روایات درباره جای سکونت حضرت مهدی (ع) برمی‏آید که آن حضرت در مسجد سهله سکونت خواهد گزید. [۶].

← سیره سیاسی
گسترانیدن عدل و داد از آرمان‏های بنیادی امام زمان (ع) است؛ همان‌سان که پیامبران آسمانی (ع) نیز همواره در پی آن بوده‏اند. [۷]
احادیثی که از قیام امام زمان (ع) سخن می‏گویند، همان‌قدر بر عدالت پای می‏فشارند که بر توحید و مبارزه با شرک. [۸]
دادگری، آشکارترین صفت نیک امام (ع) است و بدین روی در برخی ادعیه از آن حضرت با عنوان «عدل منتظَر» یاد شده است و در روایتی آمده است که «امام موعود، آغاز و انجام عدل است.» بدین معنا که عدالت با آن حضرت به کمال و تمام می‏رسد.
کم‏تر حدیثی را درباره امام غایب (ع) می‏توان یافت که از یادکرد عدالت تهی باشد و اخبار دراین‌باره به سر حدّ تواتر رسیده‏اند. [۹]
در عصر ظهور، تربیت دینی و اخلاقی مردم، زمینه‏های برپایی عدالت را در همه ابعاد فردی و اجتماعی فراهم می‏سازد.

←← برپایی عدالت
در روایتی از امام رضا (ع) درباره برپایی عدالت به دست امام زمان (ع) آمده است:
«خداوند زمین را به دست او از هر ستمی می‏پیراید و از هر گونه کژی می‏زداید و...آن‌گاه که او خروج می‏کند، میزان عدل را میان مردم برمی‏نهد و بدین سان، کسی نتواند به دیگری ستم روا دارد.» [۱۰]
این بدان معنا است که در روزگار ظهور، میزان و معیار عدالت مشخّص می‏شود و به دست مردم می‏افتد و زمامداران وظیفه خویش را می‏شناسند و مردم رفتار خود را به صلاح می‏آورند.
در روایتی دیگر آمده است که پیامبر اسلام (ص) فرمود: «مهدی ثروت را عادلانه میان مردم تقسیم می‏کند و خدای متعال قلب امت اسلام را از بی‏نیازی سرشار می‏کند و آنان را از عدالت خویش بهره‏مند می‏سازد.» [۱۱] [۱۲]
بدین ترتیب، رشد روحی و عقلی مردم در آن عصر، زمینه‏ساز عدالت جهانی می‏شود و قاطعیّت در اجرای احکام و قوانین عدالت محور اسلام نیز چاشنی آن می‏گردد و دادگری به هر خانه‏ای پا می‏نهد.
چنان که در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «مهدی عدالت را به هر خانه‏ای راه می‏نماید؛ همان‌سان که سرما و گرما به هر خانه‏ای راه می‏یابد، و دادگری او همه جا را در بر می‏گیرد.» [۱۳]
و در روایتی از امام علی (ع) آمده است: «برده‌ای نمی‏ماند مگر مهدی او را می‏خرد و آزاد می‏کند و بدهکاری نمی‏ماند مگر بدهی‏اش را می‏پردازد و حقی بر گردن کسی نمی‏ماند مگر به صاحب حق باز می‏دهد و کسی کشته نمی‏شود مگر دیه او را می‏پردازد و کسی به کام مرگ نمی‏افتد مگر بدهی او را ادا می‏کند و...زمین را از داد پُر می‏سازد پس از آنکه از بیداد پر می‏شود.» [۱۴]

← سیره اجتماعی
جامعه انسانی در روزگار ظهور برای نخستین بار به گونه‏ای بی‏همتا بر عدالت و درستی استوار می‏شود و روایات بزرگان معصوم برای به تصویر کشاندن آن، به فراخور حال مخاطبان، حتّی از جزئیّات نظم و عدل اجتماعی روزگار حکومت جهانی امام زمان (ع) سخن گفته‏اند.

←← نمونه سیره اجتماعی
در پاره‏ای روایات آمده است که در آن زمان، پنجره‏هایی که به معابر عمومی باز شده‏اند و برای مردم مایه زحمت‏اند، بسته می‏شوند و ناودان‏هایی که به راه مردم آب می‏ریزند، از میان می‏روند.
در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: «چون قائم ظهور می‏کند، راه‏های بزرگ را توسعه می‏دهد و... مساجدی را که میان راه مردمان‏اند، ویران می‏کند. [۱۵]
نیز در روایت است که هنگام حج، کسی از سوی امام خطاب به حاجیان بانگ برمی‏آورد: «هر کس نماز طواف واجب را گزارده است، کنار رود تا دیگران نیز نماز واجب طواف خویش را بگزارند و نماز نافله مانع انجام نماز واجب نگردد.» [۱۶]
هدف این روایات آن است که دقّت و جدّیّت امام (ع) را در برقراری عدالت نشان دهند.

←← خصوصیات کارگزاران حضرت مهدی
آنان که در حکومت عدل حضرت مهدی (ع) وظیفه‏ای بر عهده می‏گیرند، نمونه‏های راستی و دادگری و درستی‏اند و از قید امیال نفسانی‏ و شهوت‌ها رسته‏اند. حضرت مهدی (ع) بر کارگزاران خویش بسیار سخت‌گیر است و مراقب است تا مبادا به کژی و ناراستی گرایند. [۱۷]

← سیره قضائی
از موضوعاتی که روایات پرشماری درباره آن نقل شده است، چگونگی قضاوت امام زمان (ع) میان مردم و حلّ مشکلات قضائی ‌آنان است. شیوه قضاوت حضرت مهدی (ع) با آن‌چه در نظام‏های قضائی بشری مرسوم است، تفاوت بنیادی دارد.
آن حضرت (ع) با شواهد و دلایل ظاهری قضاوت نمی‏کند؛ بلکه معیار قضاوت مهدوی، علم باطنی است.
امام (ع) با دیدن هر کس، به درون او راه می‏یابد و می‏داند چه کس بر حق است و چه کس بر باطل.
حضرت مهدی (ع) از دانشی الهی بهره‏مند است که از گذر آن حتّی میان اهل کتاب به کتاب ایشان قضاوت می‏کند. [۱۸]

←← نمونه سیره قضایی
در روایتی از امام صادق (ع) نقل است: «قائم به حکم داوود و آل داوود و سلیمان داوری می‏کند و بینه طلب نمی‏کند.»
نیز روایت است: «چون او قیام کند، میان مردم به حکم داوود و محمّد داوری می‏کند و نیازش به بیّنه نمی‏افتد.
خداوند بدو الهام می‏کند و بر اساس علم خویش به داوری برمی‏خیزد و هر قومی را به آن‌چه پنهان می‏دارند، آگاه می‏سازد. دوست را از دشمن، به چهره بازمی‏شناسد.» [۱۹] [۲۰]

←← خصوصیات قضاة حضرت مهدی
از برخی روایات برمی‏آید که امام (ع) برای قضاوت نمایندگانی به این سوی و آن سوی جهان می‏فرستد و آنان با تعالیم و به یاری آن حضرت (ع) از گونه‏ای علم غیبی برخوردارند و در قضاوت از آن بهره می‏گیرند. [۲۱]

← سیره علمی و تربیتی
نشر دانش و تربیت انسان از نظر روحی و اخلاقی از اهداف پیامبران آسمانی و اولیای الهی (ع) است. [۲۲]
روزگار ظهور، عصر تحقّق همه آرمان‏های آسمانی است. دانش و تکامل روحی و اخلاقی انسان به نهایت خویش می‏رسد. این موضوع از مهم‏ترین آرمان‏های مهدوی (ع) است که خود، زمینه‏ای است برای وجود یافتن دیگر آرمان‏ها.

←← رشد علم در عصر مهدویت
از امام علی (ع) نقل است که فرمود: «نهمین فرزند از نسل حسین، قائم است. خدا به دست او زمین را از دانایی پُر می‏کند پس از آنکه از نادانی پر می‏شود.» [۲۳]
نیز از امام صادق (ع) نقل کرده‏اند: «دانش را ۲۷ جزء است. هر چه پیامبران تا کنون آورده‏اند، دو جزء است. چون قائم ما قیام کند، بیست و پنج جزء دیگر آشکار می‏گردد.» [۲۴]
در روایتی از امام باقر (ع) آمده است: «چون قائم ما قیام کند، دست بر سر بندگان می‏گذارد و به برکت آن، عقل آنان به کمال می‏رسد.» [۲۵]

←← رشد علمی زنان در زمان حضرت مهدی
زنان نیز در آن دوران در دانش دینی به مرتبت والایی می‏رسند؛ چنان که امام باقر (ع) فرمود: «در زمان حکومت مهدی (ع) به همه مردم حکمت و علم بیاموزند تا آن‌جا که زنان در خانه‏ها با کتاب و سنت پیامبر قضاوت کنند.»
جامعه اسلامی به برکت رهبری امام زمان (ع) در عرصه اخلاق و رفتار می‏شکفد و در فضایل انسانی پیش می‏رود و بنابر روایات، کینه‌ها از دل‏ها برون می‏روند، بی‌نیازی و بزرگواری در جان‏ها می‏نشیند، خُلق و خوی مردم به کمال می‏رسد و یگانگی و برادری میانشان برقرار می‏گردد؛ چونان که اگر کسی نیازمند شود، از جیب برادر خویش برمی‏دارد و کسی او را باز نمی‏دارد. [۲۶] [۲۷]

پانویس[ویرایش]
 
۱. مجموعه آثار شهید مطهّری، ج،۱۶، ص۵۰.
۲. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۴۰.    
۳. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۵۴.    
۴. نهج البلاغه، خ۲۰۹.
۵. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۴۰.
۶. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۱۷.    
۷. حدید/سوره۵۷، آیه۲۵.    
۸. عصر زندگی، ص۲۳.
۹. مکیال المکارم، ج۱، ص۱۱۸ و ۱۱۹.
۱۰. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۲۲.    
۱۱. بحارالانوار، ج۵۱، ص۸۴.    
۱۲. مجموعه آثار شهید مطهّری، ج۱۸، ص۱۶۲.
۱۳. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۶۲.    
۱۴. بحارالانوار، ج۵۲، ص۲۲۴.    
۱۵. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۳.    
۱۶. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۷۴.    
۱۷. خورشید مغرب، ص۳۰.
۱۸. بحارالانوار، ج۵۱، ص۲۹.    
۱۹. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۹.    
۲۰. مهدی منتظر، ص۴۱۴.
۲۱. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۹.
۲۲. جمعه/سوره۶۲، آیه۲.    
۲۳. کمال الدّین، ج۱، ص۲۶۰.    
۲۴. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.    
۲۵. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.    
۲۶. بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۳۶.
۲۷. الاختصاص، ص۲۴.    


منبع[ویرایش]

پژوهشکده تحقیقات اسلامی، فرهنگ شیعه، ص۲۸۷،انتشارات زمزم هدایت.

بازديد : 615 بار دسته بندي : سیره ی رفتار امام زمان(عج) نظر دهيد! [ ]


پيوند ها پيوند ها'

تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک

  • آیشیک

    دستگاه cnc چوب

    آیشیک

    پایان نامه علوم سیاسی

    پایان نامه علوم سیاسی

    طراحی سایت|بهینه سازی سایت|طراحی وب سایت

    صرافی ایرانی

    خرید جم کلش رویال

    خرید جم کلش

    فروشگاه اینترنتی لباس

    کلش رویال

    طراحی سایت

    ثبت آگهی رایگان

    دانلود پروژه و پایان نامه

    دانلود آهنگ جدید

    دانلود فیلم

    دانلود مقاله

    دانلود مقاله

    دانلود مقاله

    خريد لباس زنانه

    دانلود جدید ترین آهنگ ها

    تصفیه آب معصومی

    عکس نوشته عاشقانه

    خرید ساعت مچی

    دانلود آهنگ جدید

    فراسیون

    دانلود فیلم و موزیک ویدیوی هندی

    فروش آپارتمان

    تراکتور کمباین نیوهلند

    تشک

    خرید اینترنتی لباس زنانه

    تور لحظه آخری

    تور کیش

    دستگاه بسته بندی

    تشریفات

    دانلود آهنگ جدید

    خرید بازی

    موسسه حفاظتی

    ترخیص کالا

    نصب دوربین مداربسته

    مدل دکوراسیون آشپزخانه 2016












  • بک لينک بک لينک
    خرید گیفت کارت ارزان اسپاتیفای استیم
    خرید آنلاین گیفت کارت گوگل پلی با گیفتی دات کام
    خاک پوششی
    تور ارزان کیش لحظه آخری
    هتل های 5 ستاره کیش
    تور کیش از مشهد لحظه آخری
    تور کیش نوروز 95
    دیدنی های جزیره کیش
    بلیط کیش ارزان قیمت
    بلیط پرواز کیش
    خرید گیفت کارت آیتونز و گوگل پلی
    بزرگترین مرکز خرید و فروش گیفت کارت
    تور ارزان کیش نوروز 95